تاريخ : 29 / 4 / 1394 | 9:8 | نويسنده : قربانی

 


نخستین دوره آموزشی «مدرسه تابستانی خواندن» شهریور ماه سال جاری از سوی نهاد کتابخانه های عمومی کشور برگزار می‌شود.

به گزارش روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، معاونت برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد برای نخستین بار و در قالب طرح «مدرسه تابستانی خواندن»کتابداران نخبه پژوهشگر و علاقه‌مند را برای ایفای نقش کلیدی مروجان خواندن در جامعه آماده می‌کند.

در همین راستا سامانۀ ثبت نام داوطلبان شرکت در دوره‌های آموزشی ترویج خواندن «مدرسۀ تابستانی خواندن» راه اندازی شد. کتابداران شاغل در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور می‌توانند از روز دوشنبه 22 تیر ماه 1394 نسبت به تکمیل و ارسال اطلاعات خواسته شده اقدام کنند.

شایان ذکر است، در این سامانه داوطلبان می‌توانند به تکمیل کاربرگ‌های اطلاعات فردی، تجربه‌های فعالیت داوطلبانه، پیشینه علمی و آموزشی، سابقه کار در نهاد و همچنین پاسخ‌گویی به پرسش‌های مطرح شده در حوزۀ ترویج خواندن بپردازند. ارزیابی و انتخاب شرکت‌کنندگان بر پایۀ اطلاعات فرم‌های تکمیل شده، حاوی قابلیت‌ها و توانمندی‌های آنان، انجام می‌شود. آخرین مهلت تکمیل این فرم‌ها نیز، روز شنبه 10 مرداد 1394 است.

گفتنی است، «مدرسه تابستانی خواندن» یکی از برنامه‌های «طرح ملی خواندن» است که توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار می‌شود. این برنامه آموزشی طی دو دورۀ چهار روزه در شهریور ماه 1394 به صورت متمرکز در شهر مقدس مشهد برگزار خواهد شد. در این دوره اساتید و صاحب‌نظران حوزۀ ترویج خواندن به انتقال یافته‌ها و تجربیات ارزشمند خود به شرکت‌کنندگان خواهند پرداخت.

 


تاريخ : 24 / 4 / 1394 | 13:11 | نويسنده : قربانی

فطر چيدن ميوه هايي است كه ازفطرت مي جوشد

پايان نامه دوره ي ايثار و گذشت است وباايستادن درجايگاه نمازبه يادآوريدايستادن در برابرپروردگارتان را      

پیشاپیش عیدتان مبارک 


تاريخ : 29 / 4 / 1394 | 8:20 | نويسنده : قربانی
ارسال هشتمین بسته «نورسیده‌ها» آغاز شد


اداره کل منابع نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از اتمام ارسال سری ششم و هفتم بسته «نورسیده‌ها» خبر داد و اعلام کرد توزیع هشتمین بسته منابع جدید به کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور در حال انجام است.


به گزارش روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، اداره کل منابع نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از اتمام ارسال سری ششم و هفتم بسته کتاب «نو رسیده‌ها» در موضوعات مختلف قصه، رمان، ادبیات، شعر، روانشناسی، تاریخ، علوم کاربردی، طب سنتی، علمی و آموزشی، کودک و نوجوان، دین، تاریخ، سیاست، اقتصاد، دشمن شناسی، هنر، حقوق، معماری، جغرافیا، جامعه شناسی، فرهنگ، فلسفه، علوم اجتماعی، تعلیم و تربیت، سبک زندگی، زبان فارسی، انقلاب اسلامی و کلیات در اردیبهشت‌ ماه خبر داد و اعلام کرد با اتمام ارسال بسته‌های مرحله ششم و هفتم، کار ارسال بسته نورسیده‌های 8 نیز از شانزدهم تیر به کتابخانه‌های عمومی کشور آغاز شده است.

کار ارسال بسته ششم «نورسیده‌ها» با 70 عنوان و 9465 نسخه کتاب از دوم اردیبهشت‌ آغاز و یک هفته بعد پایان یافت و ارسال بسته هفتم نیز با 61 عنوان و 126333 نسخه کتاب از هشتم اردیبهشت آغاز و روز دهم خرداد پایان یافت. همچنین با اتمام ارسال هفت بسته «نورسیده‌ها» تاکنون، جمعاً 367745 نسخه کتاب در اختیار کتابخانه‌های عمومی کشور قرار گرفته است.

گفتنی است ارسال منابع جدید کتابخانه‌ای در دوره جدید نهاد از مهرماه سال گذشته و به همت اداره کل منابع نهاد آغاز شده است و تاکنون بسته‌های 4،3،2،1و5 در قالب طرح نورسیده‌ها به تمامی کتابخانه‌های کشور ارسال شده و کار ارسال سری هشتم نیز آغاز شده است.

لازم به یادآوریست،‌ دفترک نورسیده‌ها نیز با هدف طرح نکاتی در قالب معرفی و خلاصه از هر عنوان کتاب، مقارن با هر بسته ارسالی، روی پرتال سامان بارگذاری خواهد شد.

 


تاريخ : 22 / 4 / 1394 | 8:20 | نويسنده : قربانی

ماجرای «آن بیست‌وسه‌ نفر» بخشی از خاطرات احمد یوسف‌زاده از دوران سخت اسارت است که از سوی انتشارات سوره مهر روانه بازار کتاب شده و چنان بازتاب مطلوبی میان مخاطبان و دوستداران عالم فرهنگ یافته که حالا اخبارش در صدر رسانه‌ها قرار دارد.

از جمله آنها خبر مسرت‌بخشی از دیدار نویسنده با مقام معظم رهبری بوده و تقریظ حضرت آقا برای این کتاب که نشانی ارزنده از واژگانی چنین داشت: «در روزهای پایانی ۹۳ و آغازین ۹۴ با شیرینی این نوشته  شیوا و جذاب و هنرمندانه، شیرین ‌کام شدم و لحظه‌ها را با این مردان کم‌سال و پرهمت گذراندم. به این نویسنده‌ خوش‌ذوق و به آن بیست‌وسه‌ نفر و به دست قدرت و حکمتی که همه این زیبایی‌ها، پرداخته سرپنجه معجزه‌گر اوست درود می‌فرستم و جبهه‌ سپاس بر خاک میسایم. یک بار دیگر کرمان را از دریچه این کتاب، آنچنان که از دیرباز دیده و شناخته‌ام، دیدم و منشور هفت‌رنگ زیبا و درخشان آن را تحسین کردم».

نگاهی به کتاب «آن بیست‌وسه‌ نفر»

این نگاه هنرمندانه از سوی رهبری می‌تواند ضمن اشاره به اهمیت کتابخوانی، لزوم توجه به ادبیات پایداری را برای مردم و متولیان امر روشن کند.  «آن بیست‌وسه‌ نفر» برگی از دفتر قطور حماسه و عشق است و البته همانطور که نویسنده در ابتدای کتاب اشاره دارد، روایتی تکرار ناشدنی و حادثه‌ای ناب از موقعیت 23 نوجوان به اسارت درآمده.

مردانی که عملیات غرورآفرین بیت‌المقدس را خلق کردند و از دل کارون دل به سودای عشق دادند و سال‌های نوپای زندگی خود را خیلی زود به پختگی بلوغ رساندند. در این کتاب همراه با حسن اسکندری، علیجان شوخ‌طبع، برزوی مهربان، اکبر بلندقامت، حمید چریک و علی بناوند خجالتی دل به سودا می‌زنیم و از نورد تا دل بصره را همراه با قهرمانانی جانباز می‌پیماییم. کتاب «آن بیست‌وسه‌ نفر» با یک پیش‌فصل و 4 فصل اصلی که مطابق فصول سال است، پی‌ریزی می‌شود و نوجوانی 17 ساله راوی این مسیر است. نویسنده در این کتاب ضمن رجوعی کوتاه به دوران کودکی، تمرکز به زمان اسارت دارد و سعی داشته با زبانی ساده و گویا به توزیع اطلاعات در برهه‌ای سخت از زندگی بپردازد. از طرفی لحن صادقانه راوی که گاه به طنازی‌هایی کودکانه می‌رسد، موجب جذابیت خاطره شده است.

در این کتاب، هنر نویسنده در توجه به ظریف‌ترین مسائل و پرداختی دقیق از جزئیات برای خواننده است. همچنین چالش روایی و داستان دراماتیک این گروه در برخورد با رویدادی بس بغرنج، اثری جذاب برای مخاطب آفریده و دیالوگ‌های محلی مردان استوار کرمانی به خلق فضایی بومی کمک می‌کند. از طرفی صداقت خالصانه نویسنده در جایگاه رزمنده‌ای نوجوان، اصالتی ارزشمند به اثر بخشیده است. در کتاب «آن بیست‌وسه‌ نفر» با حوادث ملتهبانه و تعلیق‌باری روبه‌رو می‌شویم.

همچنین بازخوانی رویدادهای دیروز همراه با پرداخت شخصیت‌های خاصی است که از آن جمله می‌توان به فرمانده جوانی اشاره کرد که بعدها مردی اسطوره‌ای چون حاج‌قاسم سلیمانی شد. در کتاب «آن بیست‌وسه‌ نفر» راوی با زبانی قابل لمس و خلق فضایی نزدیک برای خواننده سعی در واکاوی حادثه‌ای مهم در تاریخ حماسه دارد.

یوسف‌زاده با توجه به احاطه‌ای که از ماجرا دارد و با اندوخته‌ای از روزنامه‌نگاری، به نحوی مسلط به فضاپردازی و شخصیت‌نمایی می‌پردازد و با روایتی هدفمند، مخاطب را به دالان مخوف بعثی‌ها و روزهای تنگ اسرای ایرانی می‌برد. از این رو نویسنده با زبانی ساده و به شکلی جزئی‌نگر ما را به فضای رخ‌داده در داخل بازداشتگاه‌های اسرا از استخبارات تا پادگان الرشید و رمادی برده و خاطراتی تلخ از شکنجه بعثی‌ها و شیرین از شخصیت‌هایی بهشتی را همچون عکس‌هایی گویا نمایان می‌کند و البته با همان صداقتی که دارد، از هرگونه بزرگنمایی و رفتن به جهانی شعارگوی دوری کرده و با تمرکز به واژگانی همراهی‌کننده، حسی همذات‌پندارانه برای مخاطب می‌آفریند تا همگام با سیمای مبتنی بر بیم و امید شخصیت‌ها به دشت آزادگانی سرافراز سفر کنیم.

برای مثال نویسنده با نگاهی صادقانه به شرح دیدار اجباری گروه بیست‌وسه‌ نفره با صدام منفور می‌پردازد: «دنیا انگار روی سرمان خراب شد. ما در قصر صدام بودیم؛ مردی که شهرهایمان را موشک‌باران و به خاک کشورمان تجاوز کرده بود. او جوانان وطنمان را کشته بود و در آن لحظه چشم در چشم ما در فاصله‌ چند متری‌مان داشت لبخند می‌زد و ما هیچ‌ کاری نمی‌توانستیم بکنیم جز اینکه مثل همیشه گره در ابروان بیندازیم که یعنی ما از حضور در کاخ رئیس‌جمهور عراق شادمان نیستیم!» پیشنهاد موذیانه صدام مبنی بر آزادی افراد گروه با پاسخ منفی این دلاوران روبه‌رو می‌شود تا نشان دهند برای کسب عزت نفس باید هر مسیر سختی را پیمود و برای عزت خود و دیار، حتی تن را هم به زیر تازیانه‌های ظلم سیاه کرد.

یوسف‌زاده در نگارش این خاطرات ابایی ندارد که بازیگوشی‌های آن دوران را با صراحت در اختیار مخاطب بگذارد و تبعید چند روزه از سنگر به انبارهای کارخانه نورد را بابت بی‌نظمی‌های انجام داده بازگو کند! همچنین حین خاطره‌نگاری از موقعیت دشوار اسارت، همچون نویسنده‌ای چیره‌دست رجعتی به دوران کودکی داشته تا نخل‌های بصره را به نخل‌های روستای موردان پیوند زند و نیز سفری ذهنی از شهر رمادی عراق به «آن شب سرد زمستانی» در جیرفت داشته باشد. داستان اسارت در کتاب «آن بیست‌وسه‌ نفر» در عین سادگی، متکی به واژگان شاعرانه‌ای است که این قلم در فصول مختلف اثر نمایان است، آنجا که معنای اسارت را چنین به صفحه می‌کشاند: «پنجه سنگین سرباز عراقی بر صورتم که نشست یک دفعه اسارت را تمام و کمال حس کردم. سیلی و اسیری ملازم یک دیگرند.

اگر 20 سال جایی اسیر باشی، آغاز اسارتت درست زمانی است که اولین سیلی را می‌خوری!» از تعابیری چنین نینوایی، نمونه‌های بسیاری را می‌توان آورد که موجب شیوایی روایت و همنوایی ریتم اثر می‌شود. آنجا که در وصف شهادت یارانی کربلایی می‌نگارد: «در راه چشمم به پیکر غرق در خون محمود محمدی افتاد که شب عملیات ماژیک آورده بود و خواسته بود اسمش را پشت پیراهنش بنویسم و گفته بود: بنویس مسافر کربلا و من نوشته بودم. او به حالت سجده، بر خاک افتاده و شهید شده بود. ترکش بزرگی توی کمرش خورده بود؛ همان جا که من نوشته بودم مسافر کربلا». خودنوشته‌های احمد یوسف‌زاده با وجود واقعی بودن رخدادها همراه با جلوه‌های بصری خلاقانه‌ای بوده و نویسنده چون دوربینی مستندگرا سعی در هدایت نگاه خواننده به دالان‌های مخوف اسارت دارد.

یوسف‌زاده در کتاب «آن بیست‌وسه‌ نفر» با تنظیم مناسبی از فاصله سوژه‌ها با ذهن مخاطب و با خلاقیتی در چینش واژگان و راهبری روایت از هرگونه ناهمگونی در اثر جلوگیری می‌کند و این پرسپکتیو روایی موجب خوانش روان کتاب در بافت و جوهره‌ای یک‌ دست می‌شود. کتاب «آن بیست‌وسه‌ نفر»  با استفاده از دستنوشته‌های سال 1370 یوسف‌زاده که قبلا در اثری مهجور با عنوان «پرچین راز» منتشر شده بود و نیز فیلمی مستند از مهدی جعفری که به صورت مستندی 13 قسمتی از شبکه 4 سیما پخش شد، به شکلی منسجم درآمده است و نویسنده با دستی پرتوان از تجربه نوشتاری و با روحی صیقل‌یافته از دوران آزادگی، کلماتی جانسوز را به صفحات نگارش آورده تا ماحصل کار، گنجینه‌ای ماندگار در حوزه نشر دفاع‌مقدس باشد. 

این کتاب بخش نخست خاطرات یوسف‌زاده از 8 سال ‌و 3‌ ماه و 17 روز اسارت را در بر داشته و قرار است دنباله‌ای از این خاطرات که در رمادی، موصل و بین‌القفسین رخ می‌دهد در آینده به نگارش درآید تا این توالی خاطرات همچون سندی ارزنده در بایگانی حافظه مردمانی سرافراز باقی بماند. نکته پایانی در این نوشتار، مرتبط با شرایط مناسبی است که کتاب «آن بیست‌وسه‌ نفر» برای اقتباس دارد، چرا که با توجه به ایده و قابلیت دراماتیک مناسبی که از بستر رخدادهای بسیار آن وجود دارد، می‌توان از دریچه‌ای هنرمندانه آن را به فیلمی ارزنده تبدیل کرد و این مساله در شرایط تنگنای فیلمنامه برای تولید آثار سینمایی در ایران بسیار قابل توجه خواهد بود. در این صفحه ویژه برای کتاب «آن بیست‌وسه‌ نفر» گفت‌وگوهایی کوتاه با نویسنده و عواملی از ادبیات و سینما به عمل آمده که ضمیمه این نگاه خواهد بود.


تاريخ : 22 / 4 / 1394 | 7:53 | نويسنده : قربانی
مهلت ثبت نام آزمون استخدامی نهاد تمدید شد


مهلت ثبت نام آزمون استخدامی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تا پایان روز سه شنبه، 23 تیرماه تمدید شد.


به گزارش روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، مهلت ثبت نام آزمون استخدامی نهاد کتابخانه های عمومی کشور تا ساعت 24 روز سه شنبه، 23 تیرماه تمدید شد.

متقاضیان شرکت در این آزمون می‌توانند، تا ساعت 24 روز سه شنبه 23 تیر ماه 1394، با مراجعه به سامانه ثبت نام الکترونیکی سازمان سنجش آموزش کشور به نشانیwww.sanjesh.org  اقدام به ثبت نام نمایند.

گفتنی است، استخدام نیروی کتابدار توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از طریق برگزاری آزمون مشترک فراگیر و به صورت کتبی، توسط سازمان سنجش آموزش کشور در شهریور ماه سالجاری برگزار خواهد شد و اطلاع رسانی در خصوص استخدام، برگزاری آزمون ها و جزئیات آن، تنها از طریق پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور منتشر می‌شود.


تاريخ : 21 / 4 / 1394 | 12:14 | نويسنده : قربانی

بدین وسیله به اطلاع می رساند: کلاس آموزش کاردستی روزهای یکشنبه ساعت10:30 بصورت رایگان در کتابخانه برگزار می گردد


تاريخ : 21 / 4 / 1394 | 12:1 | نويسنده : قربانی

 

بدین وسیله به اطلاع می رساند کلاس آموزش قرآن روزهای یکشنبه ساعت9:45 بصورت رایگان در کتابخانه برگزار می گردد.

کلاس قرآن شامل: صحیح خوانی؛ حفظ جزء 30؛ آموزش مفاهیم و بیان قصص قرآنی می باشد.


تاريخ : 21 / 4 / 1394 | 8:32 | نويسنده : قربانی

 

http://www.72alaleh.ir/Upload/imageGallery/10.jpg


تاريخ : 20 / 4 / 1394 | 8:22 | نويسنده : قربانی
 


مدیرکل منابع نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از ارسال بسته ویژه کودک و نوجوان به مناسبت روز ادبیات کودک و نوجوان (بزرگداشت مرحوم مهدی آذر یزدی) خبر داد.


به گزارش روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، علی رمضانی، مدیرکل منابع نهاد با اشاره به حمایت نهاد از تولید کتاب در حوزه کودک و نوجوان و اختصاص 50% از خرید تازه‌های نشر از نمایشگاه کتاب سال 94 به این بخش، بیان کرد: با توجه به اینکه سرمایه‌گذاری در حوزة کودک و نوجوان، راهبردی و بلندمدت است، سیاست نهاد در ایجاد، توسعه و تأمین منابع «بخش کودک و نوجوان» در سطح کتابخانه‌های عمومی کشور به صورت جدی پیگیری می‌شود.    

مدیرکل منابع نهاد کتابخانه های عمومی کشور افزود: به مناسبت 18 تیر، روز ادبیات کودک و نوجوان، 1730 بستة ویژة کودک و نوجوان از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تهیه و ارسال آن به کتابخانه‌های دارای بخش کودک از هفته گذشته آغاز شده است. این بسته‌ها شامل 24 عنوان و 84 نسخه کتاب است.   

وی ضمن اشاره به تلاش اداره کل منابع به منظور انتخاب عناوینی جذاب و پرمحتوا برای مخاطبین کودک و نوجوان اضافه کرد: در بسته های ارسالی، از آثار مرحوم مهدی آذر یزدی، نویسندة بزرگ معاصر که این روز به پاس بزرگداشت وی نامگذاری شده، مجموعة قصه های خوب برای بچه های خوب گنجانده شده است. این کتاب از بهترین آثار موجود در حوزه ادبیات کودک و نوجوان است که چندین نوبت تاکنون تجدید چاپ شده است. 

رمضانی در پایان نسبت به غنای بیش از پیش منابع کتابخانه‌ای با ورود آثار ارسالی ابراز امیدواری کرد و گفت: امید است شاهد استقبال بیشتر اعضای کتابخانه در بخش کودک و نوجوان باشیم.  

گفتنی است، در حال حاضر بیش از 1700 باب از کتابخانه‌های تحت پوشش نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور دارای بخش مستقل کودک و نوجوان می‌باشد.


تاريخ : 20 / 4 / 1394 | 8:8 | نويسنده : قربانی

 

افسران - گاهی خواب روزه دار عبادت نیست
 
یا_ایها_المسلمون !

باز مسجدی با  خـــون تطهیر شد
 
امروز پدری ترکش خورد ...
 
یتیمی، افطاری، خون دل داشت ...
  •  
  •  
ec13562c396da1d67ad33ab241f9051d

قدس جانم روح من ریحان من

ای امیدم قبله ی ایمان من
 

تاريخ : 16 / 4 / 1394 | 8:4 | نويسنده : قربانی

 

می شود این رمضان موعد فردا باشد...

آخرین ماه صیام غم مولا باشد...

می شود در شب قدرش، به جهان مژده دهند

که همین سال ظهور گل نرگس باشد...

******

دل مرده ام، قبول ... ای مسیح من!

یک جمعه هم زیارت اهل قبور کن...

اللهم العجل لولیک الفرج ...


تاريخ : 16 / 4 / 1394 | 8:0 | نويسنده : قربانی

کارت پستال شب قدر


تاريخ : 14 / 4 / 1394 | 8:10 | نويسنده : قربانی
 

شب قدر شب باران رحمت و بهترین فرصت برای استغفار است
 

امام باقر (ع) فرمودند «هر کسی شب قدر را احیاء بگیرد گناهش آمرزیده می‌شود اگر چه گناهانش به تعداد ستارگان آسمان و سنگینی کوه‌ها و پیمانه‌های دریا باشد»


تاريخ : 13 / 4 / 1394 | 8:16 | نويسنده : قربانی

 

 

 

کتاب «قدر شناسان عاشق» نوشته ابوالفضل درخشنده

درخشنده، نویسنده و مدرس ادبیات داستانی در این کتاب که به معرفت شناسی ماه مبارک رمضان می پردازد، توجه خاصی به معنای دعا کرده است و در اصل با استفاده از فرمایشات حضرت آیت الله جوادی آملی سعی کرده تا شناخت بهتری از دعا و اعمال شب های قدر به دست دهد. در این کتاب تمامی سوره ها و دعا هایی که سفارش شده است در ایام ماه رمضان خوانده شود ، آورده شده است.


این کتاب با دو پرسش اساسی در همین زمینه آغاز می شود. در مقدمه این کتاب آمده:
«دعا چیست؟ و چه نقشی در زندگی انسان دارد؟ در اصل شناخت دعا بدون توجه به شاخصه های شناخت انسان مقدور نیست. انسان بیشتر از آنکه با جسمش شناخته شود، با طینتش که در اعمالش متبلور است شناخته می شود.

و در اصل نمود باطنی انسان در ظاهرش تجلی می یابد. پس شناخت انسان بدون شناخت جنبه های بی کران روحی او، از جمله حالات عرفانی، که با راز و نیاز با خالق یکتا حاصل می شود، مقدور نیست. دعا جدی ترین، پاک ترین، و قوی ترین نحوه برقراری ارتباط انسان با خالق مقتدر یکتاست و این ارتباط یعنی تکیه بر قدرت لایزال الهی.

به همین دلیل است، کسانی که توکل قلبی به قدرت الهی دارند، تن به هر پستی و خفتی نمی دهند. این افراد هیچ وقت ناامید نمی شوند و در سخت ترین شرایط به دنبال روزنه امید هستند و جالب آنکه در زمانی که هیچ کس امیدی برای نجات این افراد ندارند، نا گاه اتفاقی می افتد که از حد تصور عاقلانه انسان خارج است که به آن اصطلاحا معجزه می گویند.

تفاوت انسان با سایر موجودات در تفکر و تعقل او نهفته است. تعقلی که با اختیار او می تواند شناخت و معرفت الهی را کسب کند. و شاید ساده ترین راه برای قرب الهی ، دعا و راز و نیاز با خدا باشد. دعا بهترین وسیله ارتباطی مخلوق با خالق است و یکی از روش های تذهیب نفس و جلا یافتن مروارید ذاتی انسان ها. دعا ابزاری برای درک بهتر انسانیت است. همان انسانی که فرشتگان خداوند در مقابل او سجده کردند. دعا تنها ابزار نیست بلکه گفتگویی ست بین عاشق و معشوق. و این راز و نیاز با خالق هستی باید با شناخت باشد تا منجر به معرفت شود و این ممکن نیست مگر آنکه راز و نیازی را که بر زبان جاری می کنیم، با درک کامل باشد.»


تاريخ : 10 / 4 / 1394 | 8:2 | نويسنده : قربانی

Image result for ‫میلاد امام حسن ع‬‎

مریم به دو دیده ی بهاری

می گفت که کاش حی باری

می داد به من به جای عیسی

یک موی حسن به یادگاری

 


تاريخ : 9 / 4 / 1394 | 11:40 | نويسنده : قربانی

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان همدان، مسئول کتابخانه عمومی شهدای گمنام جوکار اظهار داشت: باتوجه به آغاز فصل تابستان و تعطیلی مدارس، کلاس‌های تابستانی با هدف غنی کردن اوقات فراغت دانش آموزان در کتابخانه‌ها عمومی شروع به فعالیت می کنند.
اکبری ادامه داد: کتابخانه عمومی شهدای گمنام شهر جوکار نیز با آغاز تابستان اقدام به برپایی کلاس‌های تابستانی از جمله نقاشی، کاردستی و همچنین آموزش قرآن نموده است.
وی افزود: نکته جالب در کلاس نقاشی تابستانه این کتابخانه آموزش کلاس نقاشی توسط کودک دانش آموز با استعداد جوکاری، به دیگر همسالان انجام می گیرد که همین نکته باعث توجه بیشتر مخاطبان به این کلاس ها شده است.

 


تاريخ : 7 / 4 / 1394 | 9:1 | نويسنده : قربانی

ماه مبارک رمضان ایام مهمانی ؛ماه ایستادگی و مبارزه با دشمن بزرگی بنام " خود " .


تاريخ : 8 / 4 / 1394 | 17:35 | نويسنده : قربانی


کتابی‌ که می‌ خوانی نباید به جای تو فکر کند

بلکه  باید  تو را به فکر وا دارد


تاريخ : 9 / 4 / 1394 | 8:4 | نويسنده : قربانی

 تحلیلی از زندگانی سیاسی امام حسن(ع) تألیف علامه جعفر مرتضی عاملی  در سه فصل زندگانی سیاسی امام حسن(ع) در عهد رسول خدا و خلفا ی سه گانه بررسی کرده است. سید جعفر مرتضی عاملی محقق و نویسنده برجسته شیعه از عالمان دینی جبل عامل لبنان است. او سالها به تحصیل علوم دینی از جمله تفسیر در نجف و قم پرداخت. پژوهش و تدریس نیز از اشتغالات وی بوده است. از ایشان تاکنون بالغ بر بیست عنوان کتاب منتشر شده است.

تحلیل نویسنده از حوادث تاریخی زندگی ائمه از نگاه فراتاریخی  وی به ائمه متأثر است. کتابی که در نقد«حماسه حسینی» شهید مطهری تحت عنوان «کربلا فوق الشبهات» نگاشته است تا حدود زیادی نشانگر زاویه خاص نگاه او به ائمه است. وی در این کتاب به دنبال رد نقدهایی است که شهید مطهری بر بخی نقل های حادثه عاشورا وارد کرده است. او در آثار خود به صراحت برخی عقاید و باورهای اهل سنت را رد کرده است.

او همچنین نویسنده در مقدمه ابراز می دارد از آنجا که به دوران زندگی امام از دوران پیامبر(ص) و خلفا کمتر توجه شده است مؤلف این مقطع راانتخاب کرده است.

فصل اول کتاب با عنوان «زندگانی سیاسی امام حسن(ع) در عهد رسول خدا(ص)» بش از آن که رنگ یک نوشته تاریخی داشته باشد با بیانی خطابه ای و تأثیرگذار به تحکییم اعتقادات شیعه پیرامون امامت امام حسن(ع)، جایگاه آن و دفاع از آن با استفاده از حدیث، تاریخ و تفسیر پرداخته است. نویسنده با در نظر گرفتن پیش فرض های کلامی خود به تحلیل مسایل پرداخته است. منابعی که در این فصل مورد استفاده قرار گرفته بسیار متنوع و از لحاظ موضوعی منابع تفسیری و روایی سنی و شیعه، تاریخی، سیره، صحابه نگاری، مناقب، مقاتل و غیره را در بر می گیرد.

نویسنده بیاد کرده است مواضع پیامبر(ص) در قبال حسنین(ع) حتی شدت عواطفی که علناً نسبت به ایشان ابراز می داشتند، انتخاب ایشان برای مباهله، شرکت در بیعت رضوان  نشانه موقعیت منحصر به فرد آن ها و نیز تلاش پیامبر(ص) برای آماده کردن جامعه در پذیرفتن رهبری و جانشینی آنان بود.

فصل دوم با عنوان « زندگانی سیاسی امام حسن(ع) در عهد شیخین» از غصب فدک و موضع حضرت زهرا(س) و حسنین(ع) در قبال آن آغاز شده است. در این فصل عمدتاً از منابع تاریخی و روایی استفاده شده است که البته منابع ضعیفی در این بین دیده می شود. این فصل بیشتر رویکرد تاریخی به خود گرفته است گرچه هنوز کما بیش موضعگیری های ارزشی قابل مشاهده است.

نویسنده معتقد است سیاست نظام حاکم مسأله امامت را از دو جهت هدف قرار داد: 1- دمیدن روح یأس و ناامیدی در نفوس مخالفان خصوصاً علی(ع). 2- زمینه سازی برای تحکیم و تثبیت حکومت و خلافت به نفع برخی و دور کردن علی(ع) از خلافت. تلاش برای رسیدن به این اهداف به اشکالی بروز می یافت از جمله جلوگیری از راه یابی هواداران علی(ع) و اهل بیت به مراکز حساس و پست های کلیدی، استفاده از زر و سیم برای خاموش کردن مخالفان، سیاست تجهیل مردم، منع کتابت حدیث و غیره.

در کنار بیان شیوای مؤلف و ایجاد ارتباط مناسب بین مطالب، تتبع فراوان او و کشف نکاتی مهم از لابلای منابع اطلاعات فراوان و نتایج ارزشمندی به دست می دهد. گرچه عمده مباحث و نتایج ارتباط مستقیمی با زندگانی امام حسن(ع) ندارد، اما به روشن شدن جو حاکم بر جامعه و وضعیت ایشان کمک میکند.

فصل سوم به زندگی سیاسی امام در دوره خلافت عثمان اختصاص یافته است. استناد به منابع متأخر تاریخی و نیز منابع تحقیقی در این فصل نیز مشاهده می گردد.

در این بخش از کتاب ضمن متن کامل سخنان امام در بدرقه ابوذر نکاتی که در نظر نویسنده قابل توجه بوده آورده شده است. تأسف عمیق از رفتار حکومت با ابوذر، تشویق وی به ادامه راه و تقویت بینش الهی ابوذر برای تحمل رنج ها از جمله این نکات هستند.

شرکت امام در فتوحات این دوره به طور مبسوط مورد بحث قرار گرفته است. عقیده نویسنده مبتنی بر رد گزارشات مربوط به حضور ائمه در این فتوحات است. عدم اجرای قوانین الهی در سرزمین های مفتوحه، رفتار ظالمانه با ساکنین این مناطق، غلبه داشتن انگیزه کسب غنایم بر انگیزه های الهی از جمله دلایل عدم حضور حسنین در این جنگ ها بیان شده است.مؤلف لزوم اجازه امام عادل را شرط جهاد ابتدایی دانسته و عدم شرکت امامان را در این جنگ ها دلیلی بر عدم مشروعیت آن ها دانسته است.

بخشی از این فصل به نقش امام در دفاع از عثمان هنگام محاصره خانه او پرداخته ات. نویسنده ضمن قبول صحت گزارش دفاع حسنین(ع) از عثمانمعتقد است گرچه امام علی(ع) با اعمال عثمان موافق نبود اما قتل او را شرعی و قانونی و به مصلحت اسلام نمی دانست. وی معاویه را مسبب قتل عثمان معرفی کرده است.

نظریه عثمانی بودن امام حسن(ع) در این کتاب رد شده ایت. نویسنده بر سخنان امام مبنی بر حقانیت پدرش بر خلفای پیشین و دفاع از مواضع امام علی(ع) و نیز سرزنش مخالفان پدر استناد کرده است.

در ادامه مؤلف مواضع اهل بیت را در قبال سیاست خلفا شرح داده است. او می گوید: علی (ع) با نپذیرفتن شرط عمل به به دو خلیفه در شورای شش نفری و نیز تأکید و تشویق بر کتابت حدیث موضع منفی نسبت به سیاست خلفا اتخاذ کرد. مؤلف همچنین انحرافاتی که از سیره رسول خدا(ص) به تدریج ایجاد شد یاد کرده و مواضع امام حسن(ع) را پیرامون آن به بحث نشسته است.

 


تاريخ : 8 / 4 / 1394 | 7:56 | نويسنده : قربانی

امام خامنه ای+کتاب +کتابخوانی+رهبر انقلاب اسلامی+مقام معظم رهبری

                                                             

فرمایشات رهبر انقلاب اسلامی درباره ی کتابخوانی

 

به نام الله

اگر انسان بخواهد در زمینه ی معنوی و فرهنگی تر و تازه بماند،جز رابطه با کتاب چاره ای ندارد.

دوره ی طلایی مطالعه

من در دوره ی نوجوانی زیاد مطالعه می کردم.غیر از کتاب های درسی خودمان که مطالعه می کردم و می

 خواندم،هم کتاب تاریخ،هم کتاب ادبیات،هم کتاب شعر،هم کتاب قصه و رمان می خواندم.به کتاب قصه خیلی

 علاقه داشتم و خیلی از رمان های معروف را در دوره ی نوجوانی خواندم.شعر هم می خواندم.من در دوره ی

 نوجوانی و جوانی،با بسیاری از دیوان های شهر آشنا شدم.به کتاب تاریخ علاقه داشتم،و چون درس عربی می

 خواندم و با زبان عربی آشنا شده بودم،به حدیث هم علاقه داشتم.الآن احادیثی یادم است که آن ها را در دوره

 ی نوجوانی خواندم و یادداشت کردم.دفتر کوچکی داشتم که احادیث را در آن یادداشت می کردم.احادیثی را که

دیروز یا همین هفته نگاه کرده باشم،یادم نمی ماند مگر اینکه یادآوری ای وجود داشته باشد.اما آن هایی را که در

آن دوره خواندم،کاملاً یادم هست.شماها واقعاً باید دوره ی نوجوانی و جوانی را قدر بدانید.هرچه امروز مطالعه می

کنید،برایتان می ماند و هرگز از ذهنتان زدوده نمی شود.

این دوره ی نوجوانی،برای مطالعه کردن و یادگرفتن، دوره ی خیلی خوبی است.واقعاً یک دوره ی طلایی است و با

هیچ دوران دیگر قابل مقایسه نیست.

من می بینم با اینکه درس های موجود از لحاظ حجم و محتوا خیلی سنگین نیست،اما بعضیاز جوانان ما برای

 خودشان نمی بینند که بتوانند مطالعات جنبی بکنند در حالی که که به نظر من جوان می تواند هم درس بخواند،هم مطالعه کند و هم ورزش کند.

 


تاريخ : 7 / 4 / 1394 | 15:3 | نويسنده : قربانی

 

دانلود رایگان کتاب رمان جزیره سرگردانی سیمین دانشور

سیمین دانشور به عنوان یکی از شاخص‌ترین چهره‌های داستان‌پردازی که با خلق اثر فناناپذیر «سووشون» در بلندای ادبیات معاصر فارسی چون آفتابی درخشید، باری دیگر خاطره‌ی بلندای حضورش را در آغازین سال‌های دهه‌ی هفتاد با داستان بلند «جزیرة سرگردانی» تجدید می‌کند. جزیرة سرگردانیروشنگر زوایایی از زندگی اجتماعی ماست که با تاریخ سرزمین‌مان عجین شده و در قالبی کلاسیک شکل گرفته است. وی در جزیره سرگردانی واقعیات اجتماعی سیاسی سال‌های ملتهب انقلاب را از دید یک زن به تصویر می‌کشد.
جزیرة سرگردانی با گریزی به دنیای واقعیت‌ها که تمام قوانین آن موضعی است و اعتبارش محدود در زمان و مکان و یکی می‌گوید جزیره‌ی ثبات و دیگری می‌گوید جزیره‌ی سرگردانی، چنان شخصیت‌های ملموس و تیپیکی را ‌می‌آفریند که بانثری شیرین و پرکشش ، ذوق و تاریخ و هنر را باهم در‌می‌آمیزد. در نهایت باید افزود که «جزیرة سرگردانی» حکایت سرگشتی آدمی است در راه دور و درازی که با همه‌ی حیرانی باید رفت .

خانة دو طبقة جزیرة سرگردانی دادگاه تاریخ است؛ دادگاهی که در آن شخصیت‌های داستانی طبقة پایین درستی‌ها و نادرستی‌های اندیشه‌های ساکنان طبقة بالا را به آزمون‌های سخت تاریخی محک می‌زنند و بن‌بست‌های آنها را در برابر چشم خوانندگان می‌گذارند. برخورد نقادانه با اندیشه‌های سیاسی و فلسفی در فضای جزیرة سرگردانی، و یا به سخن دیگر داستانی کردن این اندیشه‌ها کتاب را به‌جای آنکه جولانگاه ناسخته و از گرد راه رسیده باشد، به فضای برگشوده نقد این اندیشه‌ها برکشیده و بنیان‌های عاطفی اندیشه‌ها و جوش‌خوردگی آنها را به عاطفه‌های اندیشه‌سازان به‌تماشا گذاشته است: چه اتفاق مبارکی برای سیمین دانشور و برای ادبیات داستانی ایران.

نویسنده براساس اسطوره سیاوش رمان سووشون را می نویسد، این رمان با اتکا به کلیتی در وجدان جمعی و میراث تاریخی مان مرگ سیاوشان را به تصویر می کشد، از سوی دیگر جزیره سرگردانی داستانی در تعلیق است. این تعلیق دیالکتیکی خواننده سووشون را ناخشنود می کند.در سووشون تکلیف همه چیز روشن است و ما با اثری با بن مایه سیاسی، اجتماعی و زن محور روبه روییم، اما جزیره سرگردانی دنیای سرگردان معاصر است. آدم ها مرز ندارند.
در سووشون قهرمانان دوسوی مرز مشخص ایستاده اند.
در جزیره سرگردانی این مرزها همه درهم می شکند. جزیره سرگردانی به اعتباری می تواند محصول سال های زندگی خودمان باشد که در آن سرگذشت هستی نسلی که در دهه چهل بالیده و در دهه پنجاه به بن بست رسیده به تصویر کشیده شده است. این کتاب گزارش بودن آدم های متفاوت است و گزارش بودن خود سیمین دانشور جسارتی می طلبد که فقط شایسته اوست. از میان شخصیت ها توران جان (مادربزرگ) شخصیت جا افتاده تری دارد، با پرداخت عمیق و زبانی زنده. نویسنده در اینجا مادربزرگ تکراری آثار ادبی را نمی سازد و توران جان در رمان زندگی می کند، فکر می کند، تخیل می کند و با خواننده همراه می شود.
سیمین دانشور در هر دو اثر واژه را به تمثیل مبدل کرده است. او نویسنده یی جسور است که از روایتی نوستالژیک، اسطوره یی و زیبا چون سووشون به دل شهرنشینی- تهران- سفر کرده است هر چند در اینجا نیز جزیره سرگردانی تمثیلی از ایران مان است. او در این اثر پیچیدگی روانی مردم ایران را نیز به تصویر کشیده است، تاریخ، اسطوره، جغرافیا، هنر، مردم، عشق و سیاست تماماً در آثار این بزرگ بانوی ادبیات مان موج می زند. باشد که بنویسد سال به سال لحظه به لحظه از رنج ها تا سرگردانی هامان



یکی نبود، غیر از خدا هیچکی نبود. در زمانهای قدیم، خیلی قدیم، پدر مادری بودند که خداوند به آنها پشت سر هم سه دختر داد. دختر اولی سپید سپید بود. اسمش را شکری گذاشتند، چون هم سپید بود ، هم شیرین و مامانی. دختر دومی، دو سال بعد به دنیا آمد. موهای سرش خرمایی روشن بود، رنگ چشمهایش عسلی ...

دانلود کتاب دانلود رایگان کتاب کتابخانه امید ایران عنوان کتاب : شکری عسلی نمکی

دانلود کتاب دانلود رایگان کتاب کتابخانه امید ایران نام نویسنده : منوچهر کی مرام


 


 


ادامه مطلب
تاريخ : 7 / 4 / 1394 | 14:51 | نويسنده : قربانی

 

 

 

 

دانلود کتاب زن چیست ، مرد کیست

عنوان : کتاب زن چیست ، مرد کیست
نویسنده : سیمون بارون کوهن
گزیده ای از کتاب :
موضوع تفاوت های اساسی سیستم مغزی دو جنس مرد و زن، کاملا مشهود و بارز است. مى توانم با نوک پنجه، به آرامى از کنار آن بگذرم، ولى فکر مى کنم شما هم مایلید بدانید نظریه ی این کتاب بر چه پایه اى طراحى شده است. خوب در این کتاب آمده است: سیستم مغزی زنان عمدتا به موضوع همدلى و همدردی، به شدت حساس است. سیستم مغزی مردان عمدتا نسبت به درک و ساخت نظام و سیستم، بسیار حساس است. امیدوارم در پایان این کتاب بتوانیم شما را نیز قانع کنم که این نظریه، صحیح است و از آن حمایت کنید. ولى مطمئنم که عده ای از خوانندگان، با مطالعه ی حتى اولین صفحه از این کتاب، کمى هوشیارمى شوند و احساس خطر مى کنند. آیا این نظریه، برای آن دسته افرادی که از تفاوتهای موجود و تمایزاتى که در جوامع، میان زن و مرد قائل مى شوند، شکایت دارند، مفید خواهد بود؟
درباره کتاب :
کیمورا معتقد است که برای تعریف زن و مرد، مى توان از دو بعد کاملا مجزا استفاده کرد: 1- «زبان» که زنان در آن اولویت دارند. 2- «توانایی هاى فضایی» که مردان در آن مهارت دارند. البته من قصد ندارم اهمیت زبان و توانایى هایى که در تعریف میان دو جنس زن و مرد مى باشد، را منکر شوم ولى بر این باور هستم که دو مورد از قلم افتاده است که عبارتند از همدلى و ساماندهى کردن. بعلاوه مهارت زبان در زنان ممکن است به علت توانایى فراوان آنان در حس همدلى و دلجویى کردن باشد و توانایى فضایى مردان ممکن است تنها یک مثال واضح از قدرت سازماندهى آنها باشد.
هشدار :

 


برچسب‌ها: عنوان : کتاب زن چیست مرد کیست

 

 

خاطرات پوستر صدقه کتابجذاب همسر یک فرمانده در پشت جبهه!
کتاب این هفته کتابی با موضوع دفاع مقدس است. «دختر شینا» داستان زندگی عاشقانه «قدم‌خیر محمدی» با شهید حاج ستار ابراهیمی است که می‌تواند سحر هزاران عشق مثلثی و مربعی سریال‌های صداوسیما و فیلمفارسی‌های سینمای امروز را برملا کند.
کتابی جذاب، خوش خوان، با اتفاقاتی جالب از زندگی دختری که در روستا متولد می شود، بزرگ می کند و ازدواج می کند. و شاید هم تا نیمه های کتاب خبری از جنگ و انقلاب نیست. گویا زندگی یک آدم عادی روستایی را می خوانید که خالی از لطف هم نیست البته!
ویژگی های دیگری که باعث پرفروشی و استقبال از آن شده است در کنار جذابیت های متنی، جلدهای جدید این سری از کتاب های سوره، قطر نه چندان قطور که شاید یکی دو روزه بتوانید آن را مطالعه کنید و قیمت حدوداً متوسط آن است.
جذابیت های که گاه تا نیمه های داستان و گاه تا پایان داستان مجهول می مانند. اینکه «شینا» به چه معناست؟ و یا چرا قدم خیر همسر صمد ابراهیمی است و ستار برادر صمد است که زودتر هم شهید می شود و … .

مطالعه این کتاب فوق العاده را مخصوصاً به خانم ها توصیه می شود! این کتاب چهارشنبه ۱۶ اسفند ماه با ۳۰% تخفیف(۴۵۰۰تومان) از کتابستان متروی شهدا تهیه کنید.
مطالب بیشتر برای مطالعه کتاب را در همین سایت مطالعه کنید: «برملاکننده سحر ساحران» و « روی دیگر سکه «دا»».


برچسب‌ها: خاطرات پوستر صدقه کتابجذاب همسر یک فرمانده در پشت جبهه!کتاب این هفته کتابی با موضوع دفاع مقدس است «دختر شینا» داستان زندگی عاشقانه «قدم‌خیر محمدی» با شهید حاج ستار ابراهیمی است که می‌تواند سحر هزاران عشق مثلثی و مربعی سریال‌های صداوسیما و فیلمفارسی‌های سینمای امروز را برملا کند کتابی جذاب، خوش خوان، با اتفاقاتی جالب از زندگی دختری که در روستا متولد می شود، بزرگ می کند و ازدواج می کند و شاید هم تا نیمه های کتاب خبری از جنگ و انقلاب نیست گویا زندگی یک آدم عادی روستایی را می خوانید که خالی از لطف هم نیست البته! ویژگی های دیگری که باعث پرفروشی و استقبال از آن شده است در کنار جذابیت های متنی، جلدهای جدید این سری از کتاب های سوره، قطر نه چندان قطور که شاید یکی دو روزه بتوانید آن را مطالعه کنید و قیمت حدوداً متوسط آن است جذابیت های که گاه تا نیمه های داستان و گاه تا پایان داستان مجهول می مانند اینکه «شینا» به چه معناست؟ و یا چرا قدم خیر همسر صمد ابراهیمی است و ستار برادر صمد است که زودتر هم شهید می شود و … مطالعه این کتاب فوق العاده را مخصوصاً به خانم ها توصیه می شود! این کتاب چهارشنبه ۱۶ اسفند ماه با ۳۰% تخفیف(۴۵۰۰تومان) از کتابستان متروی شهدا تهیه کنید مطالب بیشتر برای مطالعه کتاب را در همین سایت مطالعه کنید: «برملاکننده سحر ساحران» و « روی دیگر سکه «دا»»

 

 

 

 

 

 

 

اطلاع کلیه  مخاطبان محترم می رساند به مناسبت دهه فجر مسابقه آنلاین ویژه ملایر از روز ۱۲ بهمن تا ساعت ۲۳ بهمن ماه ۹۲ بر روی سایت شبکه کتابخوانان حرفه ای قابل دسترسی می باشد.شرکت در این مسابقه برای عموم آزاد است.سوالات این مسابقه از کتاب حدیث نور موجود در کلیه ایستگاههای مطالعه سطح شهر  طراحی شده است....

از هم اکنون به شبکه کتابخوانان حرفه ای بپیوندید...

http://www.booki.ir

 


برچسب‌ها: اطلاع کلیه مخاطبان محترم می رساند به مناسبت دهه فجر مسابقه آنلاین ویژه ملایر از روز ۱۲ بهمن تا ساعت ۲۳ بهمن ماه ۹۲ بر روی سایت شبکه کتابخوانان حرفه ای قابل دسترسی می باشدشرکت در این مسابقه برای عموم آزاد استسوالات این مسابقه از کتاب حدیث نور موجود در کلیه ایستگاههای مطالعه سطح شهر طراحی شده است از هم اکنون به شبکه کتابخوانان حرفه ای بپیوندید http://wwwbookiir

  مفاتیح الحیاة آیت الله جوادی-کتابستان

تازه های کتاب: مفاتیح الحیاة تازه ترین اثر آیت الله جوادی آملی
آیت الله جوادی آملی در بخشی از مقدمه بلند این کتاب تاکید می کند: «این کتاب یادآور حیات صدرو ساق جهان هستی است که مرگ در آن یافت نمی شود…با رهنمودهای این کتاب می توان از «کوشش برای زنده شدن و زنده ماندن» هجرت کرد و به «جوشش برای مشاهده زندگی موجودات» رسید.»

آیت الله جوادی آملی با انتشار کتاب بی بدیل و حیاتی «مفاتیح الحیات» ضمن آنکه «مفاتیح الجنان» دومی را برای سعادت ما تهیه کرده، راه رسیدن به یک زندگی مطلوب را در بخش هایی چهارگانه «تعامل انسان با خود، تعامل انسان با هم‏ نوعان، تعامل مردم با نظام اسلامی و تعامل انسان با حیوان» را بر اساس روایات و شرح ایات قرآن کریم پیش روی ما قرار داده است تا برخی از مشکلات روزمره زندگی های فعلی که گاه زیاد هم عمیق نیست، به نوعی برطرف شود. این کتاب ارزشمند یا همان جلد دوم مفاتیح یا همان آداب زندگی بر اساس آیات قرآن و روایات معصومان(ع) در اردیبهشت ۹۱ در نمایشگاه کتاب رونمایی شد. کتابی که در عرض ۵ روز نایاب شد و تا کنون به چاپ بیستم رسیده است. یعنی یکصدهزار نسخه تا قبل از ماه مبارک رمضان در خانه های ما جای گرفته است و علت آن هم چیزی نیست جز درک کمبود چنین گوهری برای بهبود زندگی های دنیایی ما.

«مفاتیح الحیات» آیت الله جوادی آملی، بیش از یک‌صد عنوان کتاب حدیثی و ۶‌هزار حدیث برای این کتاب ارزشمند مورد استفاده قرار گرفته و حدود ۱۴ هزار عنوان تهیه شده است تا بتوان از تمام این احادیث، احادیث مرتبط را استخراج کرد. کتاب از فصل های متعددی تشکیل شده و در هر فصل احادیث معتبری در خصوص موضوعات آن فصل ارائه شده که متن عربی و منبع این احادیث نیز در پاورقی صفحات درج شده است. اغراق نیست اگر بگوییم این کتاب باید در کنار قرآن و مفاتیح الجنان و نهج البلاغه، در خانه هر ایرانی باشد؛ کتابی که ساده‌ترین اصول زندگی از آداب معاشرت و رفتار با والدین و فرزندان و همسر تا همسایه و همکار و دولتمردان را برایمان دسته‌بندی کرده؛ از آداب استراحت و کار و تفریح و مسافرت تا آداب خوردن و آشامیدن و پوشش و درختکاری و مردمداری و قرض‌دادن و معامله و تجارت…اینها شاید برای خیلی‌ها نیاز به اصول و روش نداشته باشد اما برای جامعه‌ای که اصول حیاتی اش، شدیدا با هجوم موریانه‌های اخلاقی روبرو شده و ساختمان های خصائل خود را در مسیر ریزگردهای مدرنیته و منفعت و کسب ثروت در حال تخریب می‌بیند و هر روز تشت رسوایی اخلاقی فردی از یک قشری و یا یک عده از جناحی بام می‌افتد و در مسیر سیاست‌زدگی و اقتصادگرایی محض این روزها، کالای اخلاق، زیاد طرفدار ندارد، یک ضرورت اساسی است.
…این روزها به شدت جای او در خانه های ما خالی است؛
کتابی که یک پاسخگوی ۲۴ ساعته برای ماست تا بدانیم «دین عزیز ما» برای کوچکترین رفتار دنیایی ما مثل آب خوردن یا کوتاه کردن ناخن هم برنامه دارد؛ چه برسد به ازدواج و کسب روزی و خرید مسکن و معاشرت با مردم…بهترین هدیه ای که رمضان المبارک امسال را با تمام رمضان های گذشته عمر ما متفاوت کرده است.

چند برش از این کتاب را با هم بخوانیم:
فصل «زینت و آراستگی»
امام صادق(ع) می فرماید: عطر مردان پربو و کمرنگ ولی عطر زنان کم بو و پررنگ باشد.
امام رضا(ع) می فرماید: خوب است که مرد هر روز از عطر و بوی خوش بهره گیرد و اگر نتوانست، یک روز در میان و اگر نتوانست هر جمعه.
امام باقر(ع): سزاوار نیست زنان آراستن خود را برای همسرانشان تعطیل کنند، هرچند به آویختن گردنبندی باشد. رسول خدا(ص) از به دست کردن انگشتر روی و آهن و از نقش حیوان بر نگین انگشتر نهی فرمود و می فرمود: انگشتر عقیق به دست کنید زیرا تا بر دست شماست، غم نمی بینید.

فصل «آداب نوشیدن»
رسول خدا(ص) می فرماید: دستتان را بشویید آنگاه در آن ها آب بنوشید چرا که هیچ ظرفی پاکیزه تر از دست نیست.
رسول خدا(ص) می فرماید: از سر مشک (یا ظروفی مانند پارچ) اب ننوشید. کسی که در ظرف طلا و نقره غذا می خورد و یا نوشیدنی می آشامد، در شکم خود آتش دوزخ را غرغره می کند….آب را از سمت دستگیره آن ننوشید چرا که محل جمع شدن آلودگی است.
امام کاظم(ع) می فرماید: از جای شکسته ظرف آب ننوشید چرا که قرارگاه شیطان است؛ آشامیدن آب را با بسم الله آغاز کنید و با الحمدلله پایان دهید. «مسافرت، امکانات زندگی، نظافت و بهداشت، لباس و پوشش، خواب و بیداری، صله رحم، درآمد و مسائل اقتصادی، نگهداری حیوان، درختکاری و…» از جمله بخش های این کتاب مفید و کاربردی و خواندنی است.

فصل «آداب خوابیدن»
امیرمومنان (ع) می فرماید: مومن رو به قبله و بر پهلوی راست می خوابد.
امام صادق(ع) می فرماید: هرگاه رسول خدا(ص) می خواست بخوابد مسواک می زد و به رختخواب می رفت و بر پهلوی راستش می خوابید و دست راستش را زیر گونه راستش می نهاد.
امام رضا(ع) می فرماید: قدرت و سلطنت خواب، در مغز است و آن مایه پایداری و نیرومندی جسم است، پس هرگاه خواستی بخوابی ابتدا بر سمت راست و سپس بر سمت چپ بخواب و همچنین هنگام برخاستن از سمت راست برخیز. امام باقر(ع) می فرماید: خواب در ابتدای روز مایه نادانی و کودنی و خواب قیلوله(خواب کوتاه نیمروز) نعمت و خواب عصر مایه حماقت و خواب میان مغرب و عشاء مایه محرومیت از روزی است.
امیر مومنان (ع) می فرماید: خواب میان مغرب و عشاء و پیش از طلوع خورشید مایه فقر است.
رسول خدا(ص) می فرماید: خدا سه چیز را دوست دارد: کم گویی، کم خوابی و کم خوری. و نیز می فرماید: یکی از بدترین چیزهایی که درباره امتم هراس دارم، پرخوابی است


برچسب‌ها: تازه های کتاب: مفاتیح الحیاة تازه ترین اثر آیت الله جوادی آملی
تاريخ : 7 / 4 / 1394 | 14:34 | نويسنده : قربانی

روی جلد بابانظر

ماجرای شهادت بابانظر
شهید محمد حسن نظرنژاد به سال ۱۳۲۵ در  روستای «بوته مرده» در حومه مشهد متولد شد.۴۳ سال بعد، زمانی که جنگ ۸ ساله میان ایران و رژیم یعثی حاکم بر عراق به پایان رسید، محمد حسین که در میادین نبرد به «بابا نظر» معروف شده بود، تقریبا از تمامی عملیات های سال های دفاع مقدس یادگاری در پیکر خود داشت. به طوری که برابر نظریه متخصصین رادیو گرافی در عکسبرداری های مختلف بیش از ۱۰۸ تیرو ترکش بزرگ و کوچک در بدن او مشاهده می شد و مطابق نظر کمیسیون پزشکی، دارای بیش از ۹۲ در صد مجروحیت بود. مقدر اما این بود که «بابا نظر» ۸ سال دیگر، دنیای خاکی را تحمل کند …

آنچه خواهید خواند روایتی است کوتاه اما خواندنی از آن شهید عزیز،روحمان با یادش شاد.

روز پنجم مرداد ۱۳۷۵، در منزل شهید نظر نزاد در تهران، جلسه ای استثنایی داشتیم. سه نفر بودیم. من، سردار حسین موسوی و شهید نظر نژاد.

ایشان در مقطعی از جلسه حال عجیبی پیدا کرد، در اتاق قدم می زد و زار زار به پهنای صورت، اشک می ریخت. می گفت: حاجی!  جایی سراغ داری در میدان جنگ، پشت خاکریز،  من سرم را خم کرده باشم؟ جایی سراغ داری که وقتی توپی، گلوله ای می خورد و همه تان می نشستید زمین،  من جایی نشسته باشم؟ حاجی! تو را به خدا جایی در میدان جنگ دیدی که ترس بر من غلبه کند؟

گفتم نه.
گفت: امروز من درد و دلم با خداست
و دستاش رو به سمت آسمان گرفت:
من که این گونه همه چیزم رو برای تو گذاشتم، حقم شهادت نیست؟!

درست ۳۶ ساعت بعد، در اشنویه، بابا نظر حقش را از خدا گرفت.


برچسب‌ها: ماجرای شهادت بابانظر
تاريخ : 7 / 4 / 1394 | 14:31 | نويسنده : قربانی

شاه بی شین -کتابستانمعرفی کتاب: «شاه بی شین» نوشته محمدکاظم مزینانی
انتشارات سوره مهر، چاپ ۱۳۸۹

شاه بی شین روایتگر زندگی شخصی محمدرضا شاه پهلوی از زمان کودکی و حکومت رضاشاه تا مرگ او در بیمارستانی در قاهره است. کتاب متنی روان و منسجم دارد و علی رغم این که دو روایت خطی همزمان را ارائه می کند، خواننده به راحتی با آن همراه می شود و خط داستان را گم نمی کند. دو روایتی که در نهایت در بیمارستان المعادی قاهره بر روی تخت محمدرضا به یکدیگر می رسند و داستان با مرگ او پایان می پذیرد. (البته در واقع کتاب سه روایت همزمان را دنبال می کند. ولی روایت سوم تا حدی گنگ و در عین حال کمرنگ است.) ویژگی مثبت کتاب روایت زندگی شخصی شاه همراه با جزئیات و ریزه کاری های تاریخی و بدون شعارزدگی و با نگاهی بی طرفانه است. از نوع ارتباط او در کودکی با پدرش رضاشاه _که در داستان او را «پدر تاجدار» خطاب می کند- و مادرش تاج‌الملوک و خواهر همزادش اشرف تا علایق و دلبستگی های او، توانایی هایش، برگزاری جشن های دوهزار و پانصد ساله ی شاهنشاهی، سه ازدواج محمدرضا با فوزیه، ثریا و فرح و دلایل این ازدواج ها و جدایی ها و سختی ها و نکبت های زندگی شخصی پادشاهی که شکوهی ظاهری داشت.

«بله، سه بار ازدواج کرده ام، اما نه از سر هوا و هوس و یک بار هم در زندگی احساس خوبشختی نکرده ام. در میان همسران من فوزیه، هیچ لطفی نداشت جز زیبایی؛ ثریا همه چیز داشت الا قدرت باروری، شهبانو[فرح]، هم زیبایی دارد و هم قدرت باروری، اما دریغ از ذره ای همدلی و تفاهم!» (ص۲۷۸)

از متن داستان پیداست که نویسنده در باره ی زندگی شخصی پهلوی ها خوب مطالعه کرده است. ولی روایت داستان اشکالاتی هم دارد. نویسنده به جزئیات زندگی محمد رضا پرداخته، با این حال بعضی از حوادث مهم تاریخی که گاه ارتباطی مستقیم با زندگی محمدرضا شاه دارند -خواسته یا ناخواسته- از متن روایت حذف شده است. دستور شاه برای تاسیس ساواک، چرایی و چگونگی تبعید امام خمینی(ره) به نجف اشرف، نقش امام خمینی(ره) در پیروزی انقلاب اسلامی، چگونگی و علل شکل گیری اعتراضات مردمی و… از مسائل مهمی است که به جز چند اشاره ی خیلی کوتاه اثری از آن ها در داستان نیست. به علاوه در بسیاری از فرازهای داستان توصیفی که از محمدرضا شاه، فرح و حتی رضاشاه می شود، توصیفی است که از آن ها چهره ای دوست داشتنی، عاطفی و حتی بی گناه به نمایش می‌گذارد. اگرچه این توصیف ها علاوه بر زبان راوی داستان، گاه از زبان شاه و گاه از زبان فرح انجام می شوند و در واقع نویسنده با این کار می خواهد نشان دهد که نگاه آن ها به خود این گونه بوده است. آن چه از بی کفایتی پهلوی‌های اول و دوم در این کتاب آمده، بخش بسیار کوچکی از نزدیک به شش دهه ظلم پادشاهان پهلوی است.

گزیده متن:
ص ۲۹۶: لبخندی تلخ چهره‌ات را می‌پوشاند و عکاس‌ها مثل صیدی بی‌دست و پا شکارت می‌کنند. آن‌ها بی‌صبرانه منتظر پرواز تواند تا افتخار ثبت این لحظة تاریخی را از آن خود کنند. در این هیر و ویر، به سؤال خبرنگارها پاسخ می‌دهی و اعلام می‌کنی جهت استراحت مدتی به مسافرت می‌روی. صدایت چنان تو خالی است که کسی حرفت را باور نمی‌کند.
ص ۳۵۸: با دخالت شهربانو، تعدادی از حاضرات اتاق عمل را ترک می‌کنند و تو می‌مانی و پانزده جراح و پزشک و تکنسین، که تو را بی‌هوش می‌کنند و می‌فرستند به عالم هپروت و سوراخی کوچک زیر دندة چپت ایجاد می‌کنند. چرک و عفونت است که از شکمت سرازیر می‌شود به بیرون.


برچسب‌ها: شاه بی شین
تاريخ : 7 / 4 / 1394 | 14:27 | نويسنده : قربانی

. دخیل عشق؛ اثر مریم صبوری

درباره طرح جلد و ظاهر
در مورد رمان دخیل عشق اولین چیزی که به نظر خواننده می آید طرح جلد آن است که در نوع خود ابتکاری به حساب می آید. نوع کاغذ ها، رنگ حروف که سبز کمرنگ و همرنگ جلدهای داخلی کتاب است، بر جذابیت و تازگی آن افزوده است. به علاوه اینکه تصویر نویسنده و سابقه کاری و مختصری از زندگی او هم در چند برگ کوچک در ابتدای کتاب آورده شده که شکل ظاهری کتاب را زیبا کرده است.

و اما ماجرا و مضمون اصلی کتاب؛
رمان، یک رمان ماجرامحور است. به این معنا که ماجراها و حوادث نقش تعیین کننده تری نسبت به شخصیت ها دارند و پیش برنده حوادث داستان هستند. این رمان، رمانیست که قصه دیگری از قصه های جنگ را روایت می کند. شخصیت اصلی دختری به نام صبوره است که تا چهل و چند سالگی مجرد می ماند به امید آنکه با یک جانباز ازدواج کند و مثل خود او که زمانی در جبهه جهاد کرده است؛ جهاد کند. و با مراقبت از او، هم به علاقه و عشق خود پرداخته باشد و هم به فکر ثواب بردن باشد. صبوره زنی است که هنوز با خاطرات جبهه و بازماندگان آن حادثه زندگی می کند و گویی قصد دارد از طریق حضور و وجود جانبازان و نحوه زندگی آنها و تلاش برای التیام بر دردهای بی شمار آنها، جبهه و جنگی که رخ داده را در زندگی پیاده کند و نشان دهد. صبوره زنی نیست که جبهه برایش تمام شده باشد؛ خود او هم در جوانی هایش به امدادگری در جبهه می پرداخت و گذشته شخصیت از طریق گفت و گوی او با خواهر زاده اش، برای خواننده روشن تر می شود ← بیشتر …

 


برچسب‌ها: درباره طرح جلد و ظاهر در مورد رمان دخیل عشق اولین چیزی که به نظر خواننده می آید طرح جلد آن است که در نوع خود ابتکاری به حساب می آید نوع کاغذ ها، رنگ حروف که سبز کمرنگ و همرنگ جلدهای داخلی کتاب است، بر جذابیت و تازگی آن افزوده است به علاوه اینکه تصویر نویسنده و سابقه کاری و مختصری از زندگی او هم در چند برگ کوچک در ابتدای کتاب آورده شده که شکل ظاهری کتاب را زیبا کرده است و اما ماجرا و مضمون اصلی کتاب؛ رمان، یک رمان ماجرامحور است به این معنا که ماجراها و حوادث نقش تعیین کننده تری نسبت به شخصیت ها دارند و پیش برنده حوادث داستان هستند این رمان، رمانیست که قصه دیگری از قصه های جنگ را روایت می کند شخصیت اصلی دختری به نام صبوره است که تا چهل و چند سالگی مجرد می ماند به امید آنکه با یک جانباز ازدواج کند و مثل خود او که زمانی در جبهه جهاد کرده است؛ جهاد کند و با مراقبت از او، هم به علاقه و عشق خود پرداخته باشد و هم به فکر ثواب بردن باشد صبوره زنی است که هنوز با خاطرات جبهه و بازماندگان آن حادثه زندگی می کند و گویی قصد دارد از طریق حضور و وجود جانبازان و نحوه زندگی آنها و تلاش برای التیام بر دردهای بی شمار آنها، جبهه و جنگی که رخ داده را در زندگی پیاده کند و نشان دهد صبوره زنی نیست که جبهه برایش تمام شده باشد؛ خود او هم در جوانی هایش به امدادگری در جبهه می پرداخت و گذشته شخصیت از طریق گفت و گوی او با خواهر زاده اش، برای خواننده روشن تر می شود ← بیشتر …
تاريخ : 7 / 4 / 1394 | 17:16 | نويسنده : قربانی

خدیجه یعنی کاشانه ایمان در تنگنای دوران. پروازش تلخ‌ترین حقیقتی است که سوگش گلوی عالم را خواهد فشرد.

با کوچ تو ای بانو! دیگر هیچ کاروانی در بیابان دل‌ها، بی‌شوقِ کعبه یادت قدم نزد؛ که استواری امروزِ بنای دین، از برکت خشتِ نخستینِ توست، السّلام علیک ای نور کبری ای نیّره عظمی...

 


برچسب‌ها: وفات حضرت خدیجه (س)
تاريخ : 7 / 4 / 1394 | 16:13 | نويسنده : قربانی

سركار خانم دكتر زارعي

انتصاب بجا و شايسته شما را به سمت مدير كل كتابخانه هاي عمومي استان همدان تبريك عرض مي نماييم.


تاريخ : 7 / 4 / 1394 | 17:43 | نويسنده : قربانی
 
 
 
روزه یعنی نفس خود پاک کن قلب ابلیس درونت چاک کن
راه پرواز است سوی آسمان ماه گردیدن بسان عاشقان
التماس دعا 

برچسب‌ها: روزه یعنی نفس خود پاک کن قلب ابلیس درونت چاک کن راه پرواز است سوی آسمان ماه گردیدن بسان عاشقان التماس دعا
تاريخ : 7 / 4 / 1394 | 16:40 | نويسنده : قربانی
مجموعه ای از 11 عکس سینما گراف

خدایا هیچکس بیش از تو به فکر ما نیست ...

کمک کن ما هم بیشتر از هرکس به فکر تو باشیم...


برچسب‌ها: خدایا هیچکس بیش از تو به فکر ما نیست
تاريخ : 7 / 4 / 1394 | 15:36 | نويسنده : قربانی


تاريخ : 6 / 4 / 1394 | 17:36 | نويسنده : قربانی

ویژه نامه ماه مبارک رمضان

1- حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم :

شَهرُ رَمَضانَ شَهرُ اللّه عَز َّوَ جَلَّ وَ هُوَ شَهرٌ يُضاعِفُ اللّه‏ُ فيهِ الحَسَناتِ وَ يَمحو فيهِ السَّيِّئاتِ وَ هُوَ شَهرُ البَرَكَةِ؛

ماه رمضان، ماه خداست و آن ماهى است كه خداوند در آن حسنات را مى‏افزايد و گناهان را پاك مى‏كند و آن ماه بركت است.

بحار الانوار(ط-بیروت) ج93 ، ص340 - فضایل الاشهر الثلاثه ص95

2- امام صادق علیه السلام :

مَنْ صَامَ ثَلَاثَةَ أَيَّامٍ مِنْ آخِرِ شَعْبَانَ وَ وَصَلَهَا بِشَهْرِ رَمَضَانَ كَتَبَ اللَّهُ لَهُ صَوْمَ شَهْرَيْنِ مُتَتَابِعَيْن‏

هر كس سه روز آخر ماه شعبان را روزه بگيرد و به روزه ماه رمضان وصل كند خداوند ثواب روزه دو ماه پى در پى را برايش محسوب مى‏ كند.

من لا یحضره الفقیه ج 2 ، ص 94 ، ح 1829 - امالی(صدوق) ص 670

3- امام صادق عليه السلام :

من افطر يوما من شهر رمضان خرج روح الايمان منه؛

هر كس يك روز ماه رمضان را (بدون عذر)، بخورد - روح ايمان از او جدا مى شود

من لا یحضره الفقیه ج 2 ، ص 118 ، ح 1892 - ثواب الاعمال و عقاب الاعمال ص 236

4- امام علی علیه السلام :

شهر رمضان شهر الله و شعبان شهر رسول الله و رجب شهرى؛

رمضان ماه خدا و شعبان ماه رسول خدا و رجب ماه من است.

شرح فروع کافی ج 4 ، ص 14

5- حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم :

 هُوَ شَهْرٌ أَوَّلُهُ رَحْمَةٌ وَ أَوْسَطُهُ مَغْفِرَةٌ وَ آخِرُهُ الْإِجَابَةُ وَ الْعِتْقُ مِنَ النَّار

رمضان ماهى است كه ابتدايش رحمت است و ميانه ‏اش مغفرت و پايانش اجابت و آزادى از آتش جهنم.

کافی(ط-الاسلامیه) ج 4 ، ص 67 {شبیه این حدیث در بحار الانوار(ط-بیروت) ج 93، ص 342 }

6- حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم :

 إِنَّ أَبْوَابَ السَّمَاءِ تُفَتَّحُ فِي أَوَّلِ لَيْلَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ وَ لَا تُغْلَقُ إِلَى آخِرِ لَيْلَةٍ مِنْه‏

درهاى آسمان در اولين شب ماه رمضان گشوده مى ‏شود و تا آخرين شب آن بسته نخواهد شد.

بحار الانوار(ط-بیروت) ج 93، ص 344

7- حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم : 

لَوْ يَعْلَمُ الْعَبْدُ مَا فِي رَمَضَانَ لَوَدَّ أَنْ يَكُونَ رَمَضَانُ السَّنَة

اگر بنده «خدا» مى‏ دانست كه در ماه رمضان چيست [چه بركتى وجود دارد] دوست مى ‏داشت كه تمام سال، رمضان باشد.

بحار الانوار(ط-بیروت) ج 93، ص 346 ، ح 12

8- امام رضا علیه السلام : 

مَنْ قَرَأَ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ آيَةً مِنْ كِتَابِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ كَانَ كَمَنْ خَتَمَ الْقُرْآنَ فِي غَيْرِهِ مِنَ الشُّهُور

هر كس ماه رمضان يك آيه از كتاب خدا را قرائت كند مثل اينست كه درماه هاى ديگر تمام قرآن را بخواند.

فضائل الاشهر الثلاثه ص 97 ، ح 82 - بحار الانوار(ط-بیروت) ج 93، ص 341

9-  امام صادق علیه السلام :

 رَأْسُ السَّنَةِ لَيْلَةُ الْقَدْرِ يُكْتَبُ فِيهَا مَا يَكُونُ مِنَ السَّنَةِ إِلَى السَّنَةِ.

آغاز سال (حساب اعمال) شب قدر است. در آن شب برنامه سال آينده نوشته مى ‏شود.

تهذیب الاحکام (تحقیق خرسان) ج4 ، ص 332

10-  امام صادق علیه السلام :

كَيْفَ تَكُونُ لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْراً مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ  قَالَ الْعَمَلُ الصَّالِحُ فِيهَا خَيْرٌ مِنَ الْعَمَلِ فِي أَلْفِ شَهْرٍ لَيْسَ فِيهَا لَيْلَةُ الْقَدْر

چگونه شب قدر از هزار ماه بهتر است؟

حضرت فرمود: كار نيك در آن شب از كار در هزار ماه كه در آنها شب قدر نباشد بهتر است.

من لا یحضره الفقیه ج 2 ،


تاريخ : 7 / 4 / 1394 | 16:22 | نويسنده : قربانی

 

 

 

 

 

بهشتی یک ملت بود برای ملت ما .... شادی روح شهدای 7 تیر صلوات

حضرت امام خمینى(ره) در پیامی به مناسبت سوءقصد نافرجام به ایشان فرمودند: «خداوند متعال را شکر که دشمنان اسلام را از گروه‌ها و اشخاص احمق قرار داده است و خداوند را شکر که از ابتدای انقلاب شکوهمند اسلامی هر نقشه که کشیدند و هر توطئه که چیدند ملت فداکار را منسجم‌تر و پیوندها را مستحکم‌تر کردند.... اینان به کسی سوء‌قصد کردند که آوای دعوت او به صلاح و سداد، در گوش مسلمین جهان طنین‌انداز است.... من به شما خامنه‌ای عزیز تبریک می‌گویم که در جبهه‌های نبرد با لباس سربازی و در پشت جبهه با لباس روحانی به این ملت مظلوم خدمت نموده و از خداوند متعال سلامت شما را برای ادامه خدمت به اسلام و مسلمین خواستارم».

به شكرانه سلامتي علمدار انقلاب دست به دعا بر مي داريم


 


 

جملات نوشته شده زیر از سایت رسمی دکتر حسین الهی قمشه ای برداشته شده است لطفا برای اطلاعات بیشتر به آدرس زیر مراجعه فرمائید این پرسشها در سایت ایشان آپدیت می شوند.در بخش برنامه ریزی فرهنگی سایت دکتر الهی قمشه ای منابع  اطلاعات بسیار خوب و کاملی در مورد مطالعه و کتابهای خوب دیگر و شروع مطالعات آزاد و غیره آمده است و حتما به سایت رسمی ایشان سر بزنید

http://www.drelahi.net/books.html

http://www.drelahighomshei.com/ 


http://www.drelahighomshei.com/41.aspx
مقصود از كتابهاي بزرگ كتابهائي است كه در طول دوهزارو ششصدسال گذشته بزرگان و برگزيدگان جهان و اصحاب علم و فرهنگ اهميت آنها و ضرورت مطالعه آنها را نسل اندر نسل تاييد كرده اند. در عين حال معرفي اين كتابها به اين معني نيست كه تهيه كننده فهرست کتب خود با افكار و عقايدي كه در همه اين كتابها آمده موافق است. اين كتابها عموماً براي رشد فكري و تعالي فرهنگ جهاني سودمند دانسته شده اند و رد و قبول مطالب به عهده خواننده خواهد بود

كتابهاي ديني چه در اسلام و چه در مسيحيت و ساير اديان زير مجموعه كتاب اصلي آن دين است و به همين جهت تك تك در فهرست نيامده است
كتابهاي بزرگ محدود به اين یکصد كتاب نيست .
 

شماره

نام کتاب

نویسنده

مکان و زمان

ترجمه فارسی یا نسخه معتبر

1

قرآن

کتاب وحی الهی

عربستان قرن یکم هجری

ترجمه مهدی الهی قمشه ای

2

خوشه های علف

والت ویتمان

آمریکا قرن نوزدهم میلادی

ترجمه ملّخص   سیروس پرهام

3

گلشن راز

شیخ محمود شبستری

ایران قرن هفتم هجری

نسخه الهی قمشه ای با مقدمه وتوضیحات

4

تذکرة الاولیاء

عطار

ایران قرن هفتم هجری

متن فارسی ویرایش و توضیحات پرفسور کربن

5

جنگ و صلح

تولستوی

روسیه قرن نوزدهم میلادی

ترجمه کاظم انصاری

6

سیروسلوک ترسا

جان بانیان

انگلیس قرن هفدهم میلادی

ترجمه فارسی قدیمی چاپ زمان قاجار

7

کلیله و دمنه

روایت نصراله منشی

ایران قرن هفتم هجری

ویرایش وتوضیحات مجتبی مینوی

8

بهشت گم شده

جان میلتون

انگلیس قرن هفدهم میلادی

ترجمه شجاع الدین شفا با تلخیص

9

کتاب مقدس

انبیای بنی اسرائیل

خاورمیانه هزاره هفتم پیش از میلاد تا تولد مسیح

ترجمه تفسیری جدید و ترجمه کلیسای انجیلی تهران

10

کمدی الهی

دانته

ایتالیا قرن سیزدهم میلادی

ترجمه شجاع الدین شفا در سه جلد با توضیحات وتصاویر

11

شهرخدا

آگوستین قدیس

رم باستان حدود قرن سوم میلادی

ترجمه نسبتاً خوب فارسی دارد

12

نامه های مارسیلیوفیچینو

مارسیلیو فیچینو

ایتالیا قرن پانزدهم میلادی

ترجمه فارسی ندارد

13

کلیات آثار شکسپیر

ویلیام شکسپیر

انگلیس قرن هفدهم میلادی

ترجمه موجود دردوجلد دکتر پاسارگادی در انتظار ترجمه های بهتر

14

بینوایان

ویکتور هوگو

فرانسه قرن نوزدهم میلادی

ترجمه حسینقلی مستعان

15

شاکونتالا

کالیداسا

هند حدود قرن پنجم میلادی

ترجمه متن کامل مترجم هندی ایندوشیکهر و ترجمه منثور وملخص از علی اصغر حکمت

16

شاهزاده گنجی

مورا ساکی شیکیبو

ژاپن قرن یازدهم میلادی

ترجمه فارسی ندارد

17

گفتار در روش

رنه دکارت

فرانسه قرن هفدهم میلادی

ترجمه محمّد علی فروغی ترجمه کامل و عالی است

18

مکالمات

افلاطون

یونان قرن چهارم پیش از میلاد

ترجمه دکتر کاویانی، دکتر لطفی و فوآد روحانی

19

سیرت کورش کبیر

کسنوفون

یونان قرن چهارم پیش از میلاد

ترجمه فارسی دارد

20

تاریخ هرودوت

هرودوت

یونان قرن پنجم پیش از میلاد

ترجمه فارسی خوب دارد

21

آنا کارنینا

تولستوی

روسیه قرن نوزدهم میلادی

ترجمه فارسی دارد

22

تحقیق ما اللهند

ابوریحان بیرونی

ایران قرن چهارم هجری

تصحیح جلال همایی -  اثر فارسی است

23

اخلاق

اسپینوزا

هلند قرن هفدهم میلادی

ترجمه فارسی دارد

24

شهریار

ماکیاولی

ایتالیا قرن پانزدهم میلادی

ترجمه داریوش آشوری

25

سفرهای گالیور

جاناتان سوئیفت

انگلیس قرن هفدهم میلادی

ترجمه محمد قاضی

26

والدن

هنری دیوید ثورو

آمریکا قرن نوزدهم میلادی

ترجمه فارسی ندارد

27

چهار مقاله   عروضی

نظامی عروضی سمرقندی

ایران قرن ششم هجری

تصحیح علامه قزوینی – فارسی است

28

تاریخ بیهقی

ابوالحسن بیهقی

ایران قرن ششم هجری

فارسی است

29

افسانه های لافونتن

ژان دولافونتن

فرانسه قرن هفدهم میلادی

ترجمه فارسی دارد ملک الشعرای بهار و پروین اعتصامی نیز بعضی داستان ها را به نظم درآورده اند

30

داستان های کوتاه تولستوی

تولستوی

روسیه قرن نوزدهم میلادی

ترجمه ها ی پراکنده

31

پنج گنج

نظامی گنجوی

ایران قرن ششم هجری

نسخه   وحید دستگردی

32

نمایشنامه های یوری پیدس

یوری پیدس

یونان قرن پنجم پیش از میلاد

ترجمه ها ی پراکنده

33

ایلیاد و اودیسه

هومر

یونان قرن هفتم تا دهم پیش از میلاد

ترجمه سعید نفیسی

34

سفرنامه

ناصر خسرو قبادیانی

ایران قرن پنجم هجری

فارسی است

35

حدیقة الحقیقه

سنایی غزنوی

ایران قرن ششم هجری

تصحیح مدرس رضوی

36

افسانه های پریان

هانس کریستین اندرسن

دانمارک قرن نوزدهم میلادی

ترجمه های پراکنده و متعدد

37

دیوان حافظ

شمس الدین حافظ شیرازی

ایران قرن هشتم هجری

نسخه حسین الهی قمشه ای

38

قصیده تائیه(نظم السلوک)

ابن فارض مصری

مصر قرن ششم هجری

ترجمه و تفسیر سیف فرغانی در کتابی با عنوان مشارق الدراری

39

اسفار

ملاصدرا

ایران قرن دهم هجری

ترجمه پراکنده جواد مسلح و دیگران

40

فائوست

جان ولفگانگ گوته

آلمان قرن نوزدهم میلادی

ترجمه دکتر مبشری

41

لغتنامه دهخدا

علی اکبردهخدا

ایران معاصر

فارسی است

42

بوستان

سعدی شیرازی

ایران قرن هفتم هجری

شرح خزائلی

43

گزیده آثار نیچه

والتر کوفمن

آلمان قرن نوزدهم میلادی

ترجمه داریوش آشوری

44

مقالات فرانسیس بیکن

فرانسیس بیکن

انگلیس قرن 17 میلادی

ترجمه های پراکنده

45

رباعیات حکیم عمر خیام

خیام نیشابوری

ایران قرن ششم هجری

نسخه حسین الهی قمشه ای

46

اسرارالتوحید

محمدبن منور

ایران قرن پنجم هجری

فارسی است

47

مثنوی معنوی

جلال الدین محمد بلخی(مولوی)

ایران قرن هفتم هجری

نسخه کلاله خاور

48

انسان های نمونه

رالف والدو امرسن

امریکا قرن نوزدهم میلادی

ترجمه فارسی ندارد

49

آلیس در سرزمین عجایب

لوئیس کرول

انگلیس قرن نوزدهم میلادی

ترجمه فارسی دارد

50

ماهاباراتا و رامایانا

حماسه هند

هند پیش از میلاد مسیح

ترجمه فارسی دارد

51

اوصاف الاشراف

خواجه نصیر طوسی

ایران قرن هفتم هجری

متن فارسی است به خط عمادالکتاب قزوینی

52

زند اوستا

زرتشت

ایران قبل از میلاد مسیح

ترجمه فارسی دارد

53

پیامبر

جبران خلیل جبران

آمریکا قرن بیستم میلادی

ترجمه  حسین الهی قمشه ای

54

فیه ما فیه

جلال الدین محمد بلخی (مولوی)

ایران قرن هفتم هجری

نسخه   فروزانفر

55

گلستان

سعدی شیرازی

ایران قرن هفتم هجری

نسخه   غلامحسین یوسفی

56

فصوص الحکم

محی الدین عربی

اسپانیا قرن ششم هجری

ترجمه  و شرح از احمد موحد

57

مقالات بزرگ از همه   ملت ها

پریچارد(گردآوری

معرفی وویرایش)

انگلیس معاصر

ترجمه فارسی ندارد

58

افسانه های کنتربری

جفری چاسر

انگلیس قرن چهاردهم میلادی

ترجمه های پراکنده

59

مثنوی های عطار

شیخ فریدالدین محمد عطار نیشابوری

ایران قرن ششم هجری

نسخه های شفیعی کدکنی

60

شاهنامه

ابوالقاسم فردوسی

ایران قرن چهارم هجری

متن فارسی است

61

بها گاواد گیتا

ناشناس

هند حدود قرن ششم پیش از میلاد

ترجمه ایندوشیکهر

62

مقالات شمس

شمس تبریزی

ایران قرن هفتم هجری

نسخه   موحد

63

شرح حال برتراند راسل

برتراند راسل

انگلیس معاصر

ترجمه احمد بیرشک

64

شرح حال بنیامین فرانکلین

بنیامین فرانکلین

امریکا قرن نوزدهم میلادی

ترجمه فارسی ندارد

65

مجموعه اشعار

امیلی دیکنسن

دیکنسن

امریکا قرن نوزدهم میلادی

قطعات پراکنده توسط  حسین الهی قمشه ای و یک مجموعه با ترجمه سعیدی

66

اشعار عرفانی

آلن جاکوبز

انگلیس معاصر

ترجمه فارسی ندارد

67

اندیشه

مارکوس اورلیوس

روم قرن دوم میلادی

ترجمه ملخص  نجف دریابندری و ترجمه کامل ولی متوسط از عرفان ثابتی

68

اعترافات

ژان ژاک روسو

فرانسه قرن هجدهم میلادی

ترجمه دکتر زیرک زاده

69

برادران کارامازوف

داستایوسکی

روسیه قرن نوزدهم میلادی

ترجمه فارسی دارد

70

دن کیشوت

سروانتس

اسپانیا قرن شانزدهم میلادی

ترجمه محمد قاضی

71

اعترافات اگوستین قدیس

آگوستین قدیس

روم قرن سوم میلادی

ترجمه فارسی دارد

72

امیل

ژان ژاک روسو

فرانسه قرن هجدهم میلادی

ترجمه دکتر زیرک زاده

73

دکامرون

بوکاچیو

ایتالیا قرن چهاردهم میلادی

ترجمه فارسی دارد

74

هزارو یک شب (متن عربی)

گردآورندگان ناشناس

ایران قرن یازدهم هجری

تر جمه عبداللطیف تسوجی

75

ورای خیر و شر

نیچه

المان قرن نوزدهم میلادی

ترجمه فارسی دارد

76

شرح حال چلینی

چلینی

ایتالیا قرن هجدهم میلادی

ترجمه فارسی دارد

77

زیبایی شناسی

بندیتو کروچه

ایتالیا قرن نوزدهم میلادی

ترجمه   فواد روحانی

78

عشق هرگز نمی میرد

امیلی برونته

انگلیس قرن نوزدهم میلادی

ترجمه فارسی دارد

79

نمایشنامه های پنجگانه   اسکاروایلد

اسکاروایلد

انگلیس قرن نوزدهم میلادی

ترجمه فارسی دارد

80

غرور و تعصب

جین استین

انگلیس قرن نوزدهم میلادی

ترجمه خانم مصاحب

81

تصویر دوریان گری

اسکاروایلد

انگلیس قرن نوزدهم میلادی

ترجمه فرهاد

82

نمایشنامه دشمن بشر

هنریک ایبسن

نروژ قرن نوزدهم میلادی

ترجمه فارسی دارد

83

حرف اتشین

ناتانیل هاتورن

امریکا قرن نوزدهم میلادی

ترجمه فارسی دارد

84

نمایشنامه   پیگمالیون

برنارد شاو

انگلیس قرن بیستم میلادی

ترجمه فارسی دارد

(نام دیگر اثر در فیلم:بانوی زیبای من)

85

نمایشنامه   خانه   عروسک

ایسبن

نروژ قرن نوزدهم میلادی

ترجمه فارسی دارد

86

آثار هنری لانگ فلو

هنری لانگ فلو

انگلیس قرن نوزدهم میلادی

قطعات پراکنده به فارسی ترجمه شده است

87

به سوی فانوس دریایی

ویرجینیاولف

انگلیس قرن نوزدهم میلادی

ترجمه فارسی دارد

88

مجموعه داستان های کوتاه(کتاب طرح ها)

واشینگتن ایروینگ

امریکا قرن نوزدهم میلادی

ترجمه های پراکنده

89

کتاب تغییرات(ایچینگ)

نویسنده گمنام چینی

چین پیش از میلاد مسیح

ترجمه فارسی دارد

90

ارغنون جدید

فرانسیس بیکن

انگلیس قرن 17 میلادی

ترجمه گزیده دارد

91

ناکجا آباد

توماس مور

انگلیس قرن شانزدهم میلادی

ترجمه فارسی دارد

92

الفهرست(متن عربی)

ابن ندیم

ایران قرن پنجم هجری

ترجمه فارسی دارد

93

شرایع الاسلام(متن عربی)

علامه حلی

ایران قرن هفتم هجری

ترجمه فارسی دارد

94

اساس الاقتباس

خواجه نصیر طوسی

ایران قرن هفتم هجری

متن فارسی است

95

نفایس الفنون

محمد ابن محمود آملی

ایران قرن هفتم هجری

متن فارسی است

96

فصوص الحکمه

ابونصر فارابی

ایران قرن چهارم هجری

ترجمه مهدی الهی قمشه ای

97

نامه های عین القضات همدانی

عین القضات همدانی

ایران قرن ششم هجری

فارسی است

98

داستان های برادران گریم

جکوب و ویلهلم گریم

آلمان قرن نوزدهم میلادی

ترجمه فارسی دارد

99

در طبیعت اشیاء

لوکر تیوس

یونان قرن ششم میلادی

ترجمه فارسی دارد

100

انسان الکامل

عزیزالدین نسفی

ایران قرن ششم هجری

فارسی است

 برای آشنایی با کتب  فوق به لینک زیر می توانید مراجعه کنید:http://drghomshei.blogfa.com/post-1.aspx