قدرشناسان عاشق
تاريخ : 13 / 4 / 1394 | 8:16 | نويسنده : قربانی

 

 

 

کتاب «قدر شناسان عاشق» نوشته ابوالفضل درخشنده

درخشنده، نویسنده و مدرس ادبیات داستانی در این کتاب که به معرفت شناسی ماه مبارک رمضان می پردازد، توجه خاصی به معنای دعا کرده است و در اصل با استفاده از فرمایشات حضرت آیت الله جوادی آملی سعی کرده تا شناخت بهتری از دعا و اعمال شب های قدر به دست دهد. در این کتاب تمامی سوره ها و دعا هایی که سفارش شده است در ایام ماه رمضان خوانده شود ، آورده شده است.


این کتاب با دو پرسش اساسی در همین زمینه آغاز می شود. در مقدمه این کتاب آمده:
«دعا چیست؟ و چه نقشی در زندگی انسان دارد؟ در اصل شناخت دعا بدون توجه به شاخصه های شناخت انسان مقدور نیست. انسان بیشتر از آنکه با جسمش شناخته شود، با طینتش که در اعمالش متبلور است شناخته می شود.

و در اصل نمود باطنی انسان در ظاهرش تجلی می یابد. پس شناخت انسان بدون شناخت جنبه های بی کران روحی او، از جمله حالات عرفانی، که با راز و نیاز با خالق یکتا حاصل می شود، مقدور نیست. دعا جدی ترین، پاک ترین، و قوی ترین نحوه برقراری ارتباط انسان با خالق مقتدر یکتاست و این ارتباط یعنی تکیه بر قدرت لایزال الهی.

به همین دلیل است، کسانی که توکل قلبی به قدرت الهی دارند، تن به هر پستی و خفتی نمی دهند. این افراد هیچ وقت ناامید نمی شوند و در سخت ترین شرایط به دنبال روزنه امید هستند و جالب آنکه در زمانی که هیچ کس امیدی برای نجات این افراد ندارند، نا گاه اتفاقی می افتد که از حد تصور عاقلانه انسان خارج است که به آن اصطلاحا معجزه می گویند.

تفاوت انسان با سایر موجودات در تفکر و تعقل او نهفته است. تعقلی که با اختیار او می تواند شناخت و معرفت الهی را کسب کند. و شاید ساده ترین راه برای قرب الهی ، دعا و راز و نیاز با خدا باشد. دعا بهترین وسیله ارتباطی مخلوق با خالق است و یکی از روش های تذهیب نفس و جلا یافتن مروارید ذاتی انسان ها. دعا ابزاری برای درک بهتر انسانیت است. همان انسانی که فرشتگان خداوند در مقابل او سجده کردند. دعا تنها ابزار نیست بلکه گفتگویی ست بین عاشق و معشوق. و این راز و نیاز با خالق هستی باید با شناخت باشد تا منجر به معرفت شود و این ممکن نیست مگر آنکه راز و نیازی را که بر زبان جاری می کنیم، با درک کامل باشد.»



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: