سیر مطالعاتی خرداد با محوریت کتاب ماه
تاريخ : 5 / 3 / 1395 | 9:23 | نويسنده : قربانی

 

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان، مسئول کتابخانه عمومی شهدای گمنام جوکار اظهار داشت: مجموعه جلسات «حلقه مطالعاتی صالحین» در کتابخانه عمومی شهدای گمنام جوکار از توابع ملایر، با همکاری بسیج خواهران ناحیه، برگزار می‌شود که سری دیگری از جلسات تحت محور نیمه شعبان برگزار شد.
اعظم اکبری به معرفی کتاب «انتظار عامیانه، عالمانه، عارفانه» اثر «علیرضا پناهیان» پرداخت و گفت: این کتاب سه نوع انتظار را به تصویر می‌کشد که در آن، انتظار عامیانه همان انتظار سطحی و غیرواقعی و خیال‌پردازانه است.
وی ادامه داد: مولف ضمن اشاره به نمونه‌هایی از انتظار، به آسیب‌شناسی آن می‌پردازد و بیان می‌کند که مطابق احادیث نبوی، انتظار، بافضیلت‌ترین اعمال امت است و  ازین‌رو، نمی‌تواند مساله‌ای فرعی و ناچیز و کم اهمیت باشد.
مسئول کتابخانه عمومی شهدای گمنام جوکار با بیان اینکه نویسنده کتاب در ادامه، به وظایف منتظران اشاره می‌کند، عنوان کرد: این وظایف، شامل وظایف فردی مانند نظم داشتن، تقوا و خودسازی و همچنین وظایف اجتماعی مثل داشتن روابط اجتماعی، ایستادگی در مقابل استکبار، تشکیل حکومت عدل، دفاع از نظام جمهوری اسلامی و ... است.
اکبری افزود: نویسنده در بخش دیگر کتاب، آخرین عنصر انتظار را عمل می‌داند و اقدام منتظر برای تحقق وضع مطلوب و فراهم نمودن زمینه ظهور در قسمت‌های پایانی کتاب، "انتظار عارفانه" را به‌تصویر می‌کشد و انتظار را مفهومی فرازمانی و فرامکانی می‌داند که این مفهوم، با خلقت حضرت آدم (علیه السلام) آغاز شده و همواره ادامه خواهد داشت و به‌عبارتی، این انتظار همیشگی است.
وی یادآور شد: در این بخش ضمن اشاره به سخنانی از آیت الله بهجت، امر فرج به فرج شخصی و عمومی تقسیم شده و حاصل فرج شخصی رسیدن به کمالات انسانی و فرج عمومی، رسیدن جامعه به عدل و داد و رهاشدن آن از ظلم و ستم است.
مسئول کتابخانه عمومی شهدای گمنام جوکار با اشاره به اینکه پایان کتاب، موضوع "جوان و مفهوم انتظار" را شرح می‌دهد، گفت: این بخش، چگونگی ارادت ورزیدن جوانان به امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) به شرح تناسب مفهوم انتظار با دوران جوانی می‌پردازد.
در ادامه این برنامه، یکی از اعضای نیروی انسانی پایگاه مهدیه نیز خلاصه‌ای از کتاب «مرگ از من فرار می‌کند» اثر فرهاد خضری را ارائه داد و گفت: این کتاب در بردارنده زندگی‌نامه "شهید چمران" در دو بخش کلی (سفر اول و سفر دوم) است.
مریم زندعباس‌آبادی با بیان این مطلب که در سفر اول به بیان خاطرات شهید چمران در سفر آمریکا و لبنان و در سفر دوم، به خاطرات شهید در جبهه‌های ایران پرداخته می‌شود، ادامه داد: خاطراتی که به بیانی زیبا در کتاب اشاره می‌شود، رفتار و منش شهید چمران را به تصویر می‌کشد که برای هر فردی الگو و سرمشق است.
وی با اشاره به مطالبی از این کتاب، اضافه کرد: شاگردان دکتر چمران، اذعان داشته که شهید چمران کسی بود که به زن شیعه یاد داد اعتماد به‌نفس داشته باشد و حتی اسلحه به دست بگیرد و نیز تحصیلاتش را ادامه هد و صاحب تفکر بالا باشد.
این عضو کتابخانه عمومی شهدای گمنام جوکار با بیان اینکه شهید دکتر چمران از ملازمان امام موسی صدر بود، افزود: داستان آشنایی دکتر چمران با "غاده"، همسر دومش، نیز بسیار خواندنی است و نحوه برخورد دکتر چمران با "غاده" و زندگی عاشقانه و عارفانه آن‌ها و سرپرستی از یتیمان شیعه لبنان بسیار جالب است و البته رابطه عاشقانه دکتر با همسر اولش که از مسلمانان آمریکا بوده و دکتر نام او را پروانه می‌گذارد هم خواندنی است و شرح چگونگی جدا شدن آن‌ها هم در کتاب بیان شده است.
زندعباس‌آبادی در پایان، با خواندن قسمت‌هایی از متن‌های عارفانه شهید چمران زمانی‌که در آمریکا با خدای خویش چنین نجوا می‌کند، گفت: در کتاب آورده شده است «خدایا نمی‌دانم تا کی باید بسوزم؟ تاچند رنج ببرم؟ شمعی سوزان خواهم بود که از سوزش من شاید بشریت لذت خواهد برد.» و پایان کتاب نیز با سخنان دلنشین از این شهید والا مقام به اتمام می‌رسد.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: