تاريخ : 28 / 12 / 1395 | 8:50 | نويسنده : قربانی

 

 

بوی باران ، بوی سبزه ، بوی خاک
شاخه های شسته ، باران خورده پاک
آسمان آبی و ابر سپید
برگهای سبز بید
عطر نرگس ، رقص باد
نغمه شوق پرستوهای شاد
خلوت گرم کبوترهای مست

 

 

نرم نرمک میرسد اینک بهار
خوش به حال روزگار ...

 

خوش به حال چشمه ها و دشتها
خوش به حال دانه ها و سبزه ها
خوش به حال غنچه های نیمه باز
خوش به حال دختر میخک که میخندد به ناز
خوش به حال جام لبریز ازشراب
خوش به حال آفتاب ؛

 

 

ای دل من، گرچه در این روزگار
جامه رنگین نمیپوشی به کام
باده رنگین نمیبینی به جام
نقل و سبزه در میان سفره نیست
جامت از آن می که میباید تهی است

 

 

ای دریغ از تو اگر چون گل نرقصی با نسیم
ای دریغ از ما اگر کامی نگیریم از بهار
گر نکوبی شیشه غم را به سنگ
هفت رنگش میشود هفتاد رنگ ...


تاريخ : 28 / 12 / 1395 | 8:33 | نويسنده : قربانی

به گزارش روابط عمومی استان همدان ؛ اعظم اکبری مسئول کتابخانه شهدای گمنام از کتابخوانان برتر مدارس جوکار در فصل زمستان تقدیر کرد.

اکبری گفت : در سرمای زمستان شعله ی مطالعه در کتابخانه گرم بود وی ضمن اشاره به جایگاه کتاب و کتابخوانی بخصوص در گروه کودک  و نوجوان گفت :حضرت علی (ع) می‌فرمایند: بهترین چیزی که نوجوانان باید یاد بگیرند سلسه کارهایی است که به هنگام بزرگسالی به آن نیازمند خواهند بود.

 آن‌چه که در بزرگسالی یک فرد بالغ بدان نیاز دارد، غیر از تامین نیازهای اولیه، ارتباط برقرار کردن با سایر افراد  است. یکی از راه‌های برآورده کردن این نیاز، عادت به مطالعه است؛ حال چه والدین برای کودکان کتاب بخوانند و چه خود کودکان بعد از رفتن به مدرسه مطالعه را مستقل شروع کنند. .

عادت به مطالعه و تاثیر آن در کودکی و نوجوانی پایدار است. بسیاری از دانشمندان و روانشناسان معتقدند که اساس و زیربنای شخصیت انسان در سال‌های اول زندگی پایه‌گذاری می‌شود و آموخته‌های این دوران، تاثیر عمیقی بر آینده زندگی فرد دارد. بنابراین اگر مطالب خواندنی مفید و سازنده در اختیار کودکان و نوجوانان قرار گیرد و آن‌ها از همان سنین کودکی به مطالعه عادت کنند، راه و رسم زندگی را خواهند آموخت و تحت تاثیر داستان‌ها و کتاب‌های آموزنده، به رشد و تعالی خواهند رسید و در آینده نیز برای حل مشکلات خود از کتاب کمک خواهند گرفت.

 به همین  منظور کتابخانه شهدای گمنام در سال 95 که سال خواندن نام گرفته بود برای ترغیب کودکان و نوجوانان به مطالعه بصورت فصلی از دانش آموزان کتابخوان تجلیل نمود . از آنجا که تشویق یکی از ابزار مهم تربیت و سوق دادن کودک و نوجوان به سمت کارهای خوب می باشد  خوشبختانه سبب شد  در این سال دانش آموزان مدارس جوکار با تشویق معلمان محترمشان هر چه بیشتر به کتابخانه مراجعه داشته باشند.

در روزهای آخر سال هم با حضور ریاست محترم آموزش پرورش جناب آقای صدرا از کتابخوانان برتر فصل زمستان مدارس تجلیل شد.

 

  


تاريخ : 28 / 12 / 1395 | 8:1 | نويسنده : قربانی

 

بیهوده نیست فصل
بهاران نجیب هست
یا آبشار و رقص
گلستان نجیب هست

بیهوده نیست گل
همه جا مظهر صفاست
یا نارون به عشق
هزاران نجیب هست

بیهوده نیست این
همه در عید نوبهار
بی چتری و ترنم
باران نجیب هست

بیهوده نیست
رمز تولد بود بهار
گلخنده ی شکوفه ی
بستان نجیب هست

بیهوده نیست پوشش
مردم تبسم است
یا احترام مجمع
یاران نجیب هست

یادت بود بهار تب
عشق مادر است
چون عشق مادران به
عزیزان نجیب هست

منبع:http://shia-patogh.blogfa.com/


تاريخ : 14 / 12 / 1395 | 10:45 | نويسنده : قربانی

تصاویری که شما را به فکر فرو می‌برد (2)  

ارزش پر بودن یعنی آرام بودن !!!!

 

منبع:http://alipooraramesh.blogfa.com


تاريخ : 24 / 11 / 1395 | 11:9 | نويسنده : قربانی

 


تاريخ : 12 / 11 / 1395 | 8:46 | نويسنده : قربانی

 


تاريخ : 27 / 10 / 1395 | 11:50 | نويسنده : قربانی

به گزارش روابط عمومی استان همدان ، مسئول کتابخانه شهدای گمنام از برگزاری نشست کتابخوان مدرسه ای در دبیرستان دخترانه عصمت خبر داد .

در این نشست هفت کتاب معرفی شد که به شرح ذیل می باشند :

1-کتاب آنچه دختران باهوش باید بدانند اثر : کریسول پتی کلی، مترجم مریم اسکویی، نشر؛گام ؛ ارائه توسط :خانم ترکزبان دبیرمدرسه

2-کتاب پدری مهربان برای همه. اثر: حسن محمودی . نشربنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج).ارائه : توسط مریم ترکستانی دانش آموز

3-کتاب آبی تراز آبی. اثر فرهاد حسن زاده. نشر پنجره. ارائه : توسط زهرا جعفری دانش آموز

4-کتاب معرفت امام زمان  و تکلیف منتظران. اثر ابراهیم شفیعی سروستانی. موعود عصر. ارائه : توسط انسیه آهنگری دانش آموز

5-کتاب فتح خون. اثر مرتضی آوینی . نشر ساقی . ارائه : توسط انسیه فراهانی دانش آموز

6-کتاب دختر هوشمند. اثر گریم یاکوب لودویک کارل. ترجمه اردشیر نیک پور. نشر امیرکبیر کتابهای شکوفه. ارائه : توسط زهرا فراهانی دانش آموز

7-حریم ریحانه اثر نعیمه اسلاملو .نشر موسسه فرهنگی هنری کاربردی خیبر، تلاوت آرامش. ارائه : توسط اعظم اکبری کتابدار

 

 


تاريخ : 25 / 10 / 1395 | 8:5 | نويسنده : قربانی

به گزارش روابط عمومی استان همدان مسئول کتابخانه شهدای گمنام از اهدای سرگرمی های فکری توسط خیری گمنام به کتابخانه شهدای گمنام جوکار خبر داد. 

اعظم اکبری گفت : سرگرمی های علمی ابزاری هستند که کودکان و نوجوانان به کمک آنها با سرعت بیشتری پاسخ سوالات خود را درمی یابند و شادی و نشاط بیشتری کسب می کنند و خودآگاهی ، قوه ابتکار و تخیل ، تمرکز فکری و اندیشه تحلیلی خود را پرورش می دهند . کودکان و نوجوانان دنیای هیجان انگیز را دوست دارند این امر تا حد زیادی با اسباب بازی ها و سرگرمی های علمی فراهم می شود.

 بازیها و سرگرمی های اهدا شده شامل موارد ذیل می باشد :

اشکال دوختنی و کادر دوخت : که سبب پرورش مهارت انگشتان و هماهنگی عمل چشم و دست و ایجاد خلاقیت می ش

بریکس پلاستیکی : که سبب پرورش خلاقیت شناخت رنگها و اشکال مختلف می شود

پازل مکعبی : با هدف آشنایی با حیوانات میوه ها وسایل نقلیه و وسایل شخصی و سبب تقویت ماهیچه های ظریف دست  و انگشتان می شود

چینه ی حروف و اعداد : با هدف تقویت حافظه ؛ افزایش دامنه لغات و آموزش 4عمل اصلی ریاضی و ساخت تساوی

مهره های رج شونده : با هدف تقویت ادراک بینایی ، شناخت رنگها و طبقه بندی و ترتیب اشکال

مکعب های آی کیو : با هدف پرورش خلاقیت ؛ افزایش دقت و تمرکز و درک ارتباط کل و جز و مهارت حل مساله


تاريخ : 20 / 10 / 1395 | 9:25 | نويسنده : قربانی

نگاهی به دو کتاب هاشمی رفسنجانی درباره فلسطین و امیرکبیر

رونمایی از کتاب روایت زندگی و زمانه آیت الله هاشمی رفسنجانی

مسئله فلسطین و مبارزه امیرکبیر با استعمار، دو موضوعی بودند که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی اولین کتاب‌هایش را درباره آن‌ها نوشت و آن کتاب‌ها در فضای دهه ۴۰ سروصدایی به پا کردند.

به گزارش ایسنا، آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی - رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام - که (یکشنبه، ۱۹ دی‌ماه ۱۳۹۵) به علت عارضه قلبی در بیمارستان شهدای تجریش از دنیا رفت، آثار گوناگونی به صورت کتاب منتشر کرده است. از مهم‌ترین آثار او خاطراتش از دوران انقلاب و پس از انقلاب، بخصوص دوره جنگ هشت ساله و دوران سازندگی است.

از جمله این کتاب‌ها، نخستین کتابی است که او در سال ۱۳۴۲ ترجمه و منتشر کرد. او ترجمه این کتاب را مهرماه سال ۱۳۴۲ در رفسنجان و زادگاهش «نوق» به پایان برد. رفسنجانی پیش از این و در آخرین شماره نشریه «مکتب تشیع» مقاله‌ای درباره فلسطین نوشته بود. یکی از کتاب‌هایی که برای نوشتن آن مقاله خوانده بود، کتاب عربی «القضیه الفلسطینیه» نوشته‌ی اکرم زعیتر، سفیر اردن در ایران، بود. این کتاب پس از انتشار به سرعت معروف شد و مخاطبان زیادی پیدا کرد. رفسنجانی نیز این کتاب را بدون گرفتن مجوز از سوی اداره فرهنگ وقت منتشر کرد و باعث ایجاد سروصدای زیادی در برخی از محافل سیاسی و مذهبی شد. او نام این کتاب را «سرگذشت فلسطین» گذاشت و مقدمه‌ای هم برایش نوشت.

خود هاشمی رفسنجانی درباره این کتاب و مقدمه‌اش گفته است: «مقدمه را خودم نوشتم که خیلی تند بود؛ چون آن موقع مسئله استعمار جزو مهم‌ترین مسئله مبارزین بود. برای مجوز دچار مشکلی نشد. هرچند در آن زمان گرفتن مجوز هم چندان رسم نبود و سخت نمی‌گرفتند.»

در ادامه، این کتاب به دست مبارزان مختلف از جمله امام خمینی (ره) و دکتر مصدق رسید. آذرماه سال ۱۳۴۳ دکتر محمد مصدق که در تبعید کتاب «سرگذشت فلسطین» به دستش رسیده بود، یادداشتی درباره آن نوشت: «حیفم آمد که این کتاب در گوشه‌ای بماند و مورد استفاده قرار نگیرد. با نوشته مصدق این کتاب به محافل سیاسی هم راه یافت.»

هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۴۶ کتاب دیگری را با نام «امیرکبیر قهرمان مبارزه با استعمار» منتشر کرد. خود او در این زمینه گفته است: «پس از خواندن کتاب «میراث‌خوار استعمار» نوشته دکتر مهدی بهار مصمم شدم در زمینه زندگی امیرکبیر کاری انجام دهم. مطالعاتی کردم و یادداشت‌هایی برداشتم، اما قسمت عمده و اصلی کار را در همین فرصت انجام دادم. می‌خواستم مسئله مبارزه با استعمار را بنویسم. طرف ما آمریکا و انگلیس بودند. می‌خواستم نمونه خوبی از سابقه مبارزه با استعمار را آن هم بر محور شخصیتی که قبول داشتند معرفی کنم. در ایران به خاطر ضدیتی که رژیم پهلوی با قاجاریه داشت - چون قاجاریه امیرکبیر را کشته بود - امیرکبیر را خیلی بزرگ کرده بودند، یعنی همه امیرکبیر را به خوبی می‌شناختند. می‌خواستم بگویم خصیصه اصلی امیرکبیر که مبارزه با استعمار بوده با این وضع حکومت خاندان پهلوی ساگار نیست. در کتاب بر  بعد ضد استعماری امیرکبیر بیشتر تکیه کردم. تاریخ ایران را هم گفتم ولی هدف اصلی آن بوده است. هدف دوم من آن بود که آن موقع متجددها یعنی غرب‌زدگان بیشتر دنبال امیرکبیر رفته بودند. این‌هایی که می‌نوشتند نوعا حالت غرب‌زدگی داشتند و حالت اسلامی نداشتند. در تاریخ امیرکبیر را به‌عنوان یک متجدد مخالف دین یا بی‌تفاوت یا لائیک یا سکولار معرفی کرده بودند. می‌خواستم بگویم امیرکبیر با خصوصیت‌های مهم ملی و روحیه ضد استعماری که در همه زندگی او بود، مذهبی بود و لامذهب نبود. نمونه‌هایی از مذهبی‌ بودنش را گفتم به خاطر این‌که وقتی حوزه می‌خواست مبارزه را شروع کند طلبه‌ها تاریخ امیرکبیر و سابقه مبارزه با استعمار را بدانند و این شخصیت را از قشر مذهبی جامعه جدا ندانند. این دو هدف اصلی من بود.»

کتاب «روایتی از زندگی و زمانه آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی» از آخرین آثار منتشرشده درباره زندگی این شخصیت است که تقریبا از ابتدای دوران کودکی تا اتفاقات سال ۱۳۹۴ را شامل می‌شود.


تاريخ : 19 / 10 / 1395 | 9:23 | نويسنده : قربانی

کتاب کاش تو را می‌دیدم فرازهایی از زندگی بانوی بزرگوار اسلام حضرت معصومه (س) می‌باشد که در سال 1394 چاپ پنجم آن نیز عرضه شده است.

 

اين كتاب شرح زندگاني پر بار حضرت معصومه(س) خواهر امام رضا (,ع) ميباشد ايشان در روز اول ذي قعده سال 173ه. ق چشم به جهان گشود . پس از انكه برادرش امام رضا(ع) به دستور مامون عباسي به ايران هجرت فرمودند ايشان براي زيارت برادر خويش راهي سفري بي بازگشت شدند و در سن 28 سالگي به رحمت ايزدي پيوست مزارش در شهر قم زيارتگاه عاشقان اهل بيت است.

حضرت معصومه در كنار پدر بزرگوار و برادر گرامي اش در حوادث تاريخي دوره خود موثر بوده و ان رويدادها هم بر زندگي ايشان تاثير گذاشته است از اين رو، کاش تورا می دیدم، داستان زيبا و دلنشيني است از از زندگي بانو معصومه (س) و به همراه حوادث تاريخي زمان ايشان.


صفحه قبل 1 ... 17 18 19 20 21 ... 38 صفحه بعد